Fietsen in Gdansk

Wereldwijd is het fietsen als dagelijks vervoermiddel aan een opmars bezig. Het zegt ons in Nederland niet zoveel; hier is fietsen naar school, supermarkt, werk, oma en zwembad heel gewoon. In andere landen (her)ontdekt men dat je deze ritten helemaal niet met de auto hoeft te maken. Een goede zaak.

Ik ben uitgenodigd om in Gdansk een lezing te verzorgen tijdens de ‘Active Mobility Conference’. Burgemeesters, beleidsmakers en belangengroepen komen bij elkaar om ervaringen te delen en van elkaar te leren. Mooi om te ervaren hoe graag men van elkaar wil leren en de uitdaging aan wil gaan om in Polen meer fietsvoorzieningen en promotie te realiseren.

Eerste indruk Gdansk
Mijn eerste indruk van Gdansk is dat het een echte autostad is. Brede wegen leiden je naar het hart van de stad. Maar eenmaal uit die auto komt er ook een andere wereld tevoorschijn. Een prachtige binnenstad met een aantal autovrije straten en een ‘waterfront’; de boulevard langs de rivier Stara Motlawa. Heerlijk om rond te dwalen door deze straten waarvan veel gevels Nederlands aandoen.

Aan het einde van de dag gaan we samen de fietsvoorzieningen van de stad bekijken en ervaren. We zien de plek bij het station waar straks stallingen voor fietsers gerealiseerd worden, bewegen ons in groepjes over de drukke wegen zonder fietspad in de avondspits, om wat verderop op een fietsroute uit te komen naar het noordelijker gelegen Sopot. Daarna buigen we af richting de nieuwe trots van Gdansk: de PGE Arena. Onlangs gebouwd om in 2012 de EK Voetbal te kunnen ontvangen. Het ontwerp is geïnspireerd op amber, de steen die in deze regio veelvuldig gevonden en verwerkt wordt.

Klik op de foto’s om te vergroten
ANY CHARACTER HERE

Het wordt langzaamaan donker en de meeste uitgeleende fietsen hebben geen verlichting…. In een stad waar men niet gewend is aan veel fietsers, en met weinig fietsvoorzieningen, is dat een nog minder verstandige keuze dan thuis. De meeste mensen lijken zich er niet zo druk om te maken. Ik besluit dat ik het beste in de buurt kan blijven van iemand met goede verlichting en reflecterend vest. En dat ik bij een volgende reis in het kader van de fiets wat LED lampjes in mijn rugzak doe!

Facts & Figures: Gdansk – Tilburg, keuze van vervoersmiddelen
In Poolse steden wordt weinig gefietst. Tegelijkertijd wordt er veel meer gelopen en met openbaar vervoer gereisd dan in Brabantse steden. Door de groeiende welvaart kunnen meer mensen zich een auto veroorloven. In tegenstelling tot de gewoonte in Nederland om zowel de fiets als de auto te gebruiken, laten zij de fiets voortaan staan. Dat vindt men een ‘poor man’s vehicle’. Gevolg is een overvol openbaar vervoer systeem en files in en om de stad.
De stad Gdansk wil daarom het fietsen stimuleren en aantrekkelijker maken. Niet alleen vanuit dit bereikbaarheidsperspectief. Fietsen is ook gezond en maakt straten levendiger.

 


Toelichting: Het eerste rode fietspad werd rond 1980 in Tilburg gerealiseerd

[fbcomments]

1 gedachte over “Fietsen in Gdansk”

  1. Pingback: Mennonieten route – Polen | FietsFanaten, uit Brabant!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.