Actuele meldingen van onze fietsnetwerkers

Er zijn weer allerlei klachten over of ideeën voor de fietsinfrastructuur in Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout gemeld bij het FietsForum. De meldingen bespreken we met de gemeente. We koppelen meldingen periodiek terug via de mail aan de fietsnetwerkers. Zie hieronder een overzicht van de afgelopen periode.

Hieronder een beknopt overzicht van zaken die spelen.

  1. Voor de Brug Lijnsheike is geen goed opstelvak voor wachtende fietsers voor wanneer de brug open staat. Het is niet veilig als auto’s rechtdoor op de  Lovense Kanaaldijk zich door wachtende fietsers wurmen.
  2. De vele fietsers tussen de Acaciastraat en de Gasthuisring, heen en terug, maken het nodig dat er een stuk tweerichtingenfietspad langs de zuidkant van de Hart van Brabantlaan komt.
  3. Een deel van de Wandelboslaan-ventweg tussen Statenlaan en Taxandriebaan zou net als de rest van de Wandelboslaan rood fietsasfalt moeten krijgen. Deze route is nu ondermaats.
  4. Omdat het spoorviaduct op Ringbaan West vervangen moet worden is dit een goede gelegenheid om een nieuwe fietstunnel Sportweg – Spoorpark te plannen. Dat is een mooie aanvulling op het te drukke, te smalle en te bochtige Iepenpad.
  5. Door de herinrichting van het fietspad Goirkekanaaldijk is nabij de kanaalbrug Waalstraat het zijfietspad naar de Chopinstraat opgeheven. Kan dat zo maar.
  6. Voor mensen met beperkingen en ouderen is de stad minder inclusief geworden door het weghalen van fietsbeugels. Bij bijna alle fietsparkeergarages in het centrum moet een niveauverschil overbrugd worden, en dat is met beperkte spierkracht niet te doen.  Daarom moeten fietsbeugels terggeplaatst worden, tenminste bij gezondheidscentra, sportcentra en supermarkten. Ook zinvol is een maatregel waardoor je per persoon twee fietsparkeerstickers kunt krijgen waarmee je je fiets wel voor een winkel mag zetten, of aan een paaltje buiten een parkeervak, dus een soort gehandicaptenparkeerkaart voor de fiets.
  7. Veel fietsers fietsen tegen de richting in aan de noordzijde van de Spoorlaan tussen kruising Spoorlaan-Heuvel en de Tivolistraat zodat ze ter hoogte van de Tivolistraat gebruik kunnen maken van het fietspad richting Oisterwijk. Het fietspad is op dat stuk heel smal en van slechte kwaliteit en er ontstaan gevaarlijke situaties.
  8. Vanuit centrum Tilburg is de Lidl aan de Bosscheweg goed bereikbaar, maar andersom moet je formeel vanaf de Lidl naar het kanaal, daar oversteken en dan langs de Boscheweg weer richting centrum. Niemand doet dat en fietst dus beladen met boodschappen tegen de richting in. Bij de Lidl zou een oversteek moeten komen.
  9. De fietsroute langs het spoor in het verlengde van de Alleenhoudersstraat is op verschillende momenten zo druk dat gevaarlijke situaties ontstaan nabij de fietstunnel. Invoegende en uitvoegende fietsers zorgen voor onverwachte tempovariaties. Een uit- en invoegstrook voor fietsers naar en van het tussenfietspad is nuttig.


4 gedachten over “Actuele meldingen van onze fietsnetwerkers”

  1. In Berkel-Enschot zijn momenteel veel uitbreidingen gaande. Veel nieuwe woningen, nieuw winkelcentrum, nieuw cultureel centrum, nieuwe wegen maar er is weinig aandacht voor een aangepast fietsenplan. Nu er een nieuwe weg (met fietspaden) Koningsoordlaan gemaakt is kan de hoofdroute voor Sternetfietsroute over deze laan gaan. Hierdoor zouden de fietsstroken in het dorp secundaire fietsroute kunnen worden. In het dorp ligt de snelheid van de weggebruikers nog veel te hoog. Ondanks dat er een 30 km zone is zijn deze wegen niet ingericht als een 30 km weg. Er zijn maar enkele plateaus waarbij rechts voorrang heeft.
    Wij willen graag meer plateaus (verhoging van het kruispunt) waarbij rechts voorrang heeft. Dit geeft een lagere snelheid voor de weggebruiker en daarbij wordt de reistijd van de fietser niet echt verminderd. Ook willen we een nostalgisch fietspad met een natuurlijke ondergrond die langs het Eikenlaantje zodat dit een uniek paadje voor de fietsers wordt van Enschot naar het nieuwe winkelcentrum. Wij zijn al 5 jaar bezig met werkgroepjes en hopen dat fietsforum Tilburg wat kan betekenen voor ons.

  2. Melding in fixi app gemaakt:
    (met 20m fietsstrook, scheelt het voor fietsers TWEEmaal oversteken drukke weg bij bocht; of eenmaal bij bocht en dan 2x stoplichten, om tangent ook over te komen ipv eronderdoor. Tevens duidelijkere en mooie route richting het Noorden)

    Melding 1611561
    Graag een nieuw fietspad aanleggen, al is het maar een paar meter fietsstrook:
    Jules Verneweg (buitenbocht) naar Nieuwe Atelierstraat. Super bedankt, Mvg,

    Reactie gemeente
    Er is een oversteekplaats gemaakt thv de Atelierstraat vanaf het dubbelzijdig fietspad langs de Zuiderkruisweg. Stuk fietspad is overbodig en wordt niet gerealiseerd.

  3. Melding gemaakt via Fixi:
    Algehele suggestie voor ná de verbouwingen bij de Piushaven: straat grondig her inrichten.
    Zebrapad bij d’n Ophef, zoals iemand suggereerde eventueel.
    Maar ook langs gehele Piushaven: mooie fiets asfalt strook, en een versmald klinker autopad. Want nu moet ik jaarlijks alle schroeven in m’n fiets vervangen, en m’n vullingen bij de tandarts 😉
    Er liggen steeds meer klinkers los. Hopelijk alleen door bouwverkeer, maar wellicht ook omdat er toch nog hard wordt gereden.
    De drempels bij de draaibrug zouden wat subtieler mogen, want de 2x diepe goot+drempel is niet comfortabel voor fietsers die rechtdoor Havendijk op willen.
    En bij trapveld en viaduct, zou het fietspad ook wel wat centraler mogen. Zie olifantenpad en voorrang situatie aan beide zijden viaduct.
    Bvd

  4. Al twee keer heb ik mijn banden lek gereden op een tot nu toe geheimzinnig stukje ijzerdraad. Dwars door mijn dure lekvrij Schwalbes. Ik begreep maar niet waar die stukjes vandaan kwamen totdat ik de gemeentelijke borstelmachines voorbij zag rijden met hun staalborstels. Aha!
    Ik ga een klacht indienen bij de gemeente en evt fixi. Weet niet of de laatste helpt.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.