De visie snelfietsroutes

Het FietsForum Tilburg heeft een aantal goede redenen om te komen met een visie Fietssnelwegen. [1] Ten eerste willen we de bekendheid van het concept versterken. De Fietssnelweg verdient in de regio, maar ook daarbuiten, meer aandacht. [2] Verder willen we de gemeenten in Midden-Brabant informeren over de mogelijkheden en kansen die er liggen. We denken dat goede mogelijkheden voor duurzaam transport nu onbenut blijven. [3] Ten derde zijn we ervan overtuigd dat het goed is om plannen te ontwikkelen voor een nieuwe ronde van subsidieverstrekking vanuit de provincie of het Rijk. Tot op heden is er onvoldoende gebruik gemaakt van de gelden die vanuit het Rijk en de provincie worden aangeboden voor fietsinfrastructuur. We beschouwen dit als een gemiste kans. [4] Verwant aan het vorige punt zien we momenteel veel projecten op regionaal niveau waarbij eenzijdig wordt geïnvesteerd in het gemotoriseerde verkeer. Er wordt gewerkt aan het opwaarderen van de N261 tussen Tilburg en Waalwijk tot snelweg, de Bredaseweg wordt verbreed, de A58 moet in twee richtingen 3 banen gaan krijgen en ook wordt er een verkenning gestart naar de N65 tussen Den Bosch en Tilburg. In alle gevallen had een fietssnelweg onderdeel van de totale plannen moeten zijn. [5] Tot slot, en meest belangrijk, zien we als FietsForum graag meer fietssnelwegen in de regio. Wij zelf zijn al overtuigd van het concept en de bijdrage ervan aan een gezonde duurzame economische ontwikkeling.

Wij zien in de regio Tilburg ruimte voor 5 fietssnelwegen:

Waalwijk – Tilburg;

Tilburg – Turnhout;

Breda – Tilburg;

Tilburg – Den Bosch.

Eindhoven – Tilburg

Naast de vijf fietssnelwegen zien we ruimte voor het versterken van 3 andere hoofdroutes in de regio Midden-Brabant. Dit zijn geen fietssnelwegen, maar ze kunnen in de toekomst mogelijk wel een fietssnelweg worden. Boxtel, Reusel en Oosterhout worden dankzij deze hoofdroutes onderdeel van het grotere netwerk. In de toekomst kunnen deze bestemmingen mogelijk opgewaardeerd worden naar fietssnelweg. Wij zijn van mening dat de fietssnelwegen tussen Den Bosch en Tilburg en Waalwijk en Tilburg de hoogste prioriteit hebben.

Het FietsForum kiest voor 5 hoofdverbindingen
Het FietsForum kiest voor 5 hoofdverbindingen

Om het concept kracht bij te zetten en de investeringen te rechtvaardigen is het belangrijk dat er op structuurniveau goede keuzes gemaakt worden. Die keuzes moeten aan de ene kant zorgen voor een maximale hoeveelheid gebruikers. Dat betekent dat het traject zal lopen tussen grote kernen voor werken en wonen. Tussen die kernen vinden we nog extra trekpleisters, zoals pretparken, recreatieterreinen en woonboulevards. Aan de andere kant moet het ontwerp van de fietssnelweg gebruik genereren. Mensen worden geprikkeld om voortaan de fiets te pakken, omdat de fietssnelweg een aanzienlijke verbetering betekent voor de fietsmogelijkheden. Dit kan bijvoorbeeld door de omrijfactor te beperken: de fietssnelweg is bij voorkeur een rechte lijn. Ook kan de concurrentiepositie ten opzichte van de auto worden verbeterd door voorrang te geven aan fietsers. Onze visie zet primair in op dit structuurniveau.

Terug naar de overzichtspagina van de visie Fietssnelwegen

1 gedachte over “De visie snelfietsroutes”

  1. – “keuzes moeten zorgen voor een maximale hoeveelheid gebruikers”
    Eens maar helaas de praktijk blijkt anders zoals te zien is op de snelfietsroute Oss – Den Bosch.
    Een reeks van dorpswegen met heel wisselende kwaliteit, waar doorfietsen vaak onmogelijk is.
    Een route lang het spoor is aantrekkelijk zolang gelijkvloerse kruisingen met drukke autowegen ontbreken. Zo niet dan verlies je steeds voorrang.
    Belangrijk is ook dat de snelfietsroute niet eindigt aan de komgrens maar doorgaat naar belangrijke bestemmingen. Juist binnen de bebouwing kan de route aantrekkelijk zijn voor veel fietsers. Korte afstanden kent veel meer gebruikers dan lange afstanden!

    Hoe voorkom je dat de missers op de route Oss – Den Bosch niet herhaald worden?

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.