De aanleg van de Parkring (voormalige cityring) is in volle gang. Zogenaamde planteams (met daarin afvaardigingen van bewoners, ondernemers etc) komen regelmatig bij elkaar.
Een van die planteams buigt zich over het herinrichten van de Noordhoekring, de inrichting van de weg en de omgeving. FietsForum Tilburg neemt deel aan dit planteam.
FietsForum Tilburg is door de gemeente gevraagd een advies te geven specifiek over het kruispunt Boomstraat – Noordhoekring. De gemeente heeft een aantal, door een ontwerpbureau opgestelde, oplossingen voorgelegd en ons gevraagd een advies uit te brengen per variant met daarbij de voor- en nadelen voor fietsers.
Bij het beoordelen van de varianten heeft FietsForum Tilburg een aantal uitgangspunten gebruikt, waarbij uiteraard de focus lag op de voor- en nadelen voor fietsers.
- De fietser moet op de hele Parkring rustig door kunnen fietsen en dus ook op het kruispunt Boomstraat-Noordhoekring (voortaan: ‘de kruising’). Voorrang voor de fietser is daarom het uitgangspunt.
- Op deze kruising is het aantal fietsers op de oost-west-route aanmerkelijk groter dan op de noord-zuid-route. Hierin wijkt dit kruispunt af van de overige kruispunten op de Parkring. Daarom kan hier afgeweken worden van het uitgangspunt dat fietsers op de Parkring altijd voorrang hebben op kruisend verkeer.
- De verkeerssituatie moet in alle gevallen voor iedereen duidelijk zijn. Het materiaal van het wegdek (rood, grijs of geel) kan daarbij ondersteunend zijn, maar ook niet meer dan dat.
- Belangrijk is dat alle verkeersdeelnemers hun snelheid matigen bij benadering van het kruispunt.
- Om fietsverkeer vanuit de Boomstraat richting station te stimuleren om via de Noordhoekring te rijden (i.p.v. via de Korte Schijfstraat en de Stationsstraat), moet de betreffende route (linksaf vanuit de Boomstraat) zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt worden en mag de route rechtdoor enigszins ontmoedigd worden.
- Er moet rekening mee gehouden worden dat op sommige momenten relatief grote aantallen scholieren van het Odulphus Lyceum de kruising ‘op hun manier’ zullen oversteken.
Vanuit deze uitgangspunten hebben we de gemeente een advies gegeven voor een combinatie van twee varianten. De gemeente heeft het advies gewaardeerd en neemt het mee in de laatste fase van het ontwerp.
Wij kijken uit naar een veilig kruispunt!
Veel fietsers fietsen vanaf einde Schouwburgring of vanaf einde Lange Schijfstraat (vanuit de Trouwlaan) van zuid naar noord via de Noordhoekring en willen veelal linksaf slaan, naar de Boomstraat toe, richting het westen. Maar vooraf aan dit linksaf mist voor die fietsers zuid-noord langs de Noordhoekring een aparte, eigen fietsuitvoegstook naar links, richting die Boomstraat. Dit probleem/deze oplossing mis ik in het advies van het Fietsforum.
Straks komt er een tweerichtingsfietspad aan de buitenkant van de Parkring. Linksaf slaan is dan voor fietsers vanuit het zuiden geen probleem meer, omdat zij het autoverkeer niet meer kruisen.
Fietsforum Tilburg
Maar dan zou toch 1 fiets-uitvoegstrook-naar-links nodig zijn voor de fietsers-zuid-noord op dat nieuwe tweerichtings-fietspad-Noordhoekring (buitenom Parkring), die linksaf willen gaan slaan richting de Boomstraat, ten opzichte van het dan-tegemoetkomende Noordhoekring-fietsverkeer (noord-zuid), dat rechtdoor fietst op de Noordhoekring, richting de Bredaseweg. En in spiegelbeeld juist ook een andere fiets-uitvoegstrook-noord-zuid, voor het fietsverkeer dat linksaf wil slaan vanaf de Noordhoekring, richting de Korte Schijfstraat. Dat vergt beide extra straatbreedte, dat wat wellicht niet daarvoor gaat worden gereserveerd door de gemeente, want wellicht wordt helemaal geen 1 fietsuitvoegstroken-linksaf aangebracht op de Noordhoekring door de gemeente. Ben benieuwd. En 1 fietsuitvoegstroken-naar-links vanuit de Boomstraat ook wellicht niet. En vanuit de Korte Schijfstraat ook niet wellicht. Ben benieuwd.
Er staat: FietsForum Tilburg neemt deel aan dit planteam.
Moet goed komen.