Beter fietsparkeren bij het station

Geacht college van B&W,

Een paar keer per week reis ik met de fiets en trein naar mijn werk. En veel Tilburgers met mij. Steeds verbaas ik me erover dat er bij het centraal station zo’n tekort aan fietsparkeer plekken is; met name bij de zuid west kant. Terwijl daar volgens mij mogelijkheden zijn om meer parkeer plekken voor fietsers te creëren. Vandaar dat ik een brief schreef aan ons college, dat de afgelopen week het onderwerp fiets parkeren op de agenda had staan.

In Nederland gaat gemiddeld 40% van de treinreizigers met de fiets naar het station, en een iets lager percentage neemt de fiets vanaf het station naar de eindbestemming. Vandaar dat het parkeren van de fiets bij alle stations om goede voorzieningen vraagt [1].

“Bij Tilburg CS zijn momenteel vrijwel alle onbewaakte fiets parkeerplaatsen gelegen ten oosten van het station in de grote fiets parkeerzee.

Zelf woon ik ten noord westen van het station en kom ik op de fiets vanuit de Gasthuisring de Spoorzone binnen. Ik heb dan enkele mogelijkheden voor het parkeren van mijn fiets. Aan de westkant heb ik de volgende opties:

  • Het onbewaakte gratis gebied rondom het voormalige VGZ kantoor, OMO gebouw. Van daar is het slechts enkele minuten lopen naar de ingang van het station.

  • De fietsrekken aan de zuidkant van de Spoorlaan, zoals bij het gebouw van Staatsbosbeheer. Ook van hieruit is de ingang van het station enkele minuten lopen.

  • De noordkant van de Stationsstraat. Binnen een minuut sta ik dan op het perron. (Ik ga ervanuit dat het u bekend is hoe het fiets parkeren er daar uit ziet)

Ik kan ook verder doorrijden naar de oostkant. Daarmee verlies ik tijd, omdat ik steeds verder van de stations ingang af kom:

  • Oversteken vanaf de zuidkant van de Spoorlaan, ter hoogte van de bewaakte stalling. Dan betaald en bewaakt stallen in de NS stalling. Naar mijn mening momenteel een kwalitatief slechte stalling, waar het voor abonnementhouders nog steeds vaak lastig is om een vrije plaats te vinden. De (houten) bovenrekken voldoen absoluut niet aan de eisen van deze tijd. Ik ben helaas fysiek niet in staat om zelf mijn fiets bovenop zo’n rek te plaatsen, hoewel er niets mis is met mijn gezondheid.
  • Oversteken vanaf dezelfde plaats en dan tegen het verkeer in rijden naar de eerder genoemde fietsen zee. Daar op enig moment het trottoir op rijden en een vrije plaats zoeken. De meeste kans op een vrije plaats is er zo ver mogelijk naar het oosten. Dus enkele minuten terug lopen naar de ingang van het station.
  • Als ik niet tegen het verkeer in wil rijden, dan moet ik doorrijden naar de Willem II straat en daar de Spoorlaan oversteken. De fiets in dezelfde fietsen zee parkeren en enkele minuten terug lopen naar de ingang van het station.

Ik denk dat u begrijpt dat mensen die met de fiets vanuit het westen van Tilburg komen, de fiets graag aan de westkant van het station willen plaatsen. Dat kost namelijk minder tijd (minder ‘voertuig verliesuren’) en verder doorrijden levert ook geen hogere kwaliteit of meer service van het parkeren op. Bewijs dat er vraag is aan die zijde van het station, ook al is het enkele minuten lopen naar de stations ingang, is het feit dat er nu al veel fietsen geparkeerd staan bij het VGZ gebouw, bij de Stadsheer, achter Tilburion en ook bij de zij ingang van de Knegtel garage.

 

Dit fiets parkeren wordt momenteel niet voldoende gefaciliteerd. Integendeel; fietsen achter Tilburion en bij de zij ingang van de Knegtel garage worden (dagelijks?) geruimd. Ik begrijp dat deze her en der geplaatste fietsen overlast veroorzaken voor de bewoners. Naast het ruimen van de fietsen zou het wenselijk zijn om de mogelijkheden voor fiets parkeren in dit gedeelte van de Spoorzone te verbeteren.

Mijn verzoek aan u is om de volgende suggesties voor het faciliteren van het fiets parkeren aan de westzijde te onderzoeken:

–       Meer fietsen rekken bij de ingang van het VGZ gebouw. In ieder geval zolang dit gebouw leeg staat en de fietsen geen overlast kunnen veroorzaken. Wellicht kunnen de (momenteel onnodige en niet gebruikte) gehandicapten parkeer plaatsen voorlopig omgevormd worden tot fiets parkeer plek. Per autoparkeerplaats kunnen er veelal 8 fietsen gestald worden.

–       Locaties zoeken in dit gebied waar nog meer rekken geplaatst kunnen worden, of door middel van het uitlijnen van fiets parkeer vakken de huidige vraag naar plekken opvangen. Veel fietsen in dit gebied zijn momenteel immers ook niet vastgemaakt aan een rek of ander ‘vast’ object.

–       Binnen de Knegtel garage is een gedeelte te zien waar een aantal fietsen geparkeerd staan. Is het mogelijk een aantal plaatsen te creëren binnen de Knegtel garage? Vanaf de zij ingang is de loopafstand naar de ingang van het station immers heel goed te doen.

Graag licht ik deze suggesties (op locatie) toe.”

Na het versturen van de brief realiseerde me dat ik een optie vergeten was, namelijk vanaf de westkant over het fietspad aan de noordzijde van de Spoorlaan tegen het verkeer in gaan rijden om zo bij de bewaakte stalling of de fietsen zee aan te komen. En het is mogelijk dat er nog meer opties zijn die ik over het hoofd zie. Ik hoor ze graag!

 


[1] Ik ga er vanuit dat u het ermee eens bent dat het een goede ontwikkeling is dat steeds meer mensen de combinatie fiets&trein nemen, in plaats van de auto. Los van de persoonlijke voordelen voor de mensen zelf zijn daar de grote maatschappelijke baten van gezondheidsvoordeel, betere luchtkwaliteit, betere bereikbaarheid e.d.


Op 12 januari 2013 verscheen in het Brabant Dagblad een gastopinie van het Fietsforum over de tijdelijke en definitieve nieuwe stallingen. U vindt de bijdrage hieronder (even op klikken voor volledig formaat).

4 gedachten over “Beter fietsparkeren bij het station”

  1. Lijkt me goed plan! Ik zou graag meer weten van dit onderwerp en ook ideeen inbrengen.Heb alleen nog geen idee hoe?
    Geef bijvoorbeeld nieuwe studenten van Fontys straks bij komst naar Tilburg een – abonnement op – OV- fiets kado. Scheelt veel wild gestalde fietsen in het weekend. De fitesen kunnen dan door bezoekers van de stad als OV fiets gebruikt worden. Ik denk hierbij aan Barcelona waar de stad op veel bezochte plekken vol staat met rekken te huren fietsen.
    In hoeverre is de gemeente notge bewegen om vanaf begin af aan een goed fietsenplan te maken vooor de spoorzone.?ik las laatst in BD dat er niet zoveel geld voor is, voor een goede parkeervoorziening?

    1. Dag Wilma,
      ’t Is alweer een tijdje terug, maar dan toch een reactie. Het onderwerp staat volop in de belangstelling in de gemeenteraad. Houd de agenda daarvan in de gaten!

  2. Ben benieuwd of er al een inhoudelijke reactie is gekomen op deze dringende oproep. En als je dan nu beseft dat de verkeer uit het westen op dit moment (eind februari 2013) nog weer verder om moet rijden als gevolg van het afsluiten van de Gasthuisring… dan wordt het geheel niet leuker. Reistijden voor mensen worden langer, de voorzienngen blijven verder achter. Is het nou echt een probleem om een extra rij nietjes te plaatsen aan de west-zijde?
    En wat gaat er straks gebeuren als het station aan twee zijden open gaat? Dat werkt aanzuigend op fietsers. Het is te hopen dat de berekeningen van de toekomstige vraag ook gaan resulteren in een afdoende aanbod van stallingen.

    Misschien toch nog een fietsflat gaan neerzetten in de spoorzone? Dat mag een met camara’s bewaakt flat worden …

    1. Dag Theo,
      Ik heb inderdaad reactie gekregen. Op 10 januari was dat:
      “In je brief van 9 december 2012 vraag je het college het aantal fietsparkeerplekken aan de westzijde van het station uit te breiden.

      Ik kan je antwoorden dat het college de raad heeft voorgesteld om het aantal fietsparkeerplekken bij het station sterk uit te breiden. In de nieuwe situatie komen aan zowel de noord- als de zuidzijde voldoende parkeerplakken. Overigens is concentratie van parkeerplekken daarbij het uitgangspunt.

      Ik hoop je hiermee voldoende te hebben ingelicht.”

      Ik heb nog wat doorgevraagd, met name over de plek van die extra parkeerplekken. het antwoord daarop was op 18 januari:
      “Gedurende de “verbouwing” wordt gezocht naar voldoende tijdelijke stallingscapaciteit, maar een spreiding/verdeling over de hele zone (oost en west) wordt niet nagestreefd.
      De tijdelijke aantallen zijn vergelijkbaar met de huidige aantallen, maar wel voorzien van nieuwe systemen, zodat bekend is hoe lang een fiets in de stalling staat. Dat kan dus capaciteit opleveren. De tijdelijke voorzieningen zullen vooralsnog niet aan de westzijde van het station gerealiseerd worden.
      Inderdaad zal er flankelerend beleid nodig zijn om ongewenste chaotische situaties te voorkomen. Handhaving (met wellicht ook het ruimen van fietsen) zal daar waarschijnlijk ook bij horen.
      Meer kan ik er op dit moment niet over zeggen.”

      Het is inmiddels ook echt een onderwerp van discussie in de gemeenteraad. Het is duidelijk dat hier beter naar gekeken moet worden. De handigste manier om op de hoogte te blijven is volgens mij via de raadsstukken. En als je ideeën hebt of wilt meepraten dat bij de gemeente aangeven!

Laat een antwoord achter aan Theo Smeele Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.