In een eerdere Nieuwsbrief hebben we al geschreven over de opkomst van licht-elektrische voertuigen (LEV’s) en de mogelijke betekenis daarvan voor de mobiliteit in Tilburg.
Op 3 november kwamen op initiatief van het Fietsforum een 25-tal vertegenwoordigers van de gemeente, Binnenstadmanagement Tilburg en Fietsforum Tilburg bij elkaar voor een brainstorm over dit thema. We zijn door Jaap Kamminga van de Fietsersbond bijgepraat over de politieke ontwikkelingen en hebben ons vervolgens gebogen over de vraag hoe je met de inrichting van Tilburgse straten en wegen om moet gaan als je rekening wilt houden met deze trend. Als casus hebben we gekozen voor de Korvelseweg, de Besterdring en de ring rondom het centrum (vroeger Cityring).
Vanzelfsprekend is het antwoord op de vraag waar allerlei nieuwe voertuigen een plek op de weg moeten krijgen, verschillend voor de Tilburgse linten respectievelijk en de centrumring. Bij de linten is geen ruimte voor vrij liggende fietspaden en zul je dus al gauw ervan uit moeten gaan dat de nieuwe, elektrische voertuigen (en met name elektrische steps) ‘gewoon’ op de weg zullen gaan rijden. Wenselijk voor de veiligheid is dan wel dat de maximumsnelheid voor auto’s teruggaat naar 30 kilometer per uur, zodat alle voertuigen met een min of meer vergelijkbare snelheid rijden en de bestuurders daardoor beter rekening met elkaar kunnen houden.
Wat betreft de positionering van de LEV’s op de nieuw in te richten ring rondom het centrum waren de meningen verdeeld. Er komt straks op het grootste gedeelte van de ring één rijstrook voor auto’s en een breed tweezijdig fietspad aan de buitenkant. Globaal zijn er dan vier mogelijkheden voor de scheiding van het verkeer, die allemaal voor- en tegenstanders kennen:
- ‘Gewone’, langzame fietsers op het fietspad; alle andere voertuigen, zoals elektrische fietsen, steps, BSO-bus en bakfietsen, op de rijbaan van de auto’s, tenzij ze zich aan de gemiddelde snelheid van een ‘gewone’ fiets (ca. 15km per uur) aanpassen. Dan mogen ze ook op het fietspad.
- Alleen de zwaardere en bredere bikes voor vracht- of personenvervoer op de rijbaan voor auto’s; de rest op het (brede) fietspad.
- Een fietspad met twee stroken, één voor de snelle fietsers, één voor de langzamere. De (brede) fietsen voor vracht- en personenvervoer mogen kiezen of ze op de rijbaan of op het fietspad willen rijden.
- Een breed fietspad waar iedereen terecht kan.
Naast de plek op de weg is een aandachtspunt waar de LEV’s geparkeerd kunnen worden. Een elektrische step vraagt niet zoveel ruimte, een bakfiets of cargobike echter wel. Als het om een deelsysteem gaat, willen we vervolgens natuurlijk niet dat de voertuigen overal achtergelaten worden. In overleg met de exploitanten van zo’n deelsysteem zal de gemeente plekken moeten aanwijzen waar ze gestald kunnen worden. Kortom, nog veel vragen en puzzels om uit te zoeken. Gelukkig hebben we nog even tijd totdat het wetgevend kader gereed is (2024?) en de verkoop van toegelaten steps los zal barsten.