Een ‘verkeerspuzzel voor Tilburg’. U las erover in dit artikel van 14-5-2024 in het Brabants Dagblad.
Dit artikel is geschreven na een raadsbijeenkomst op 13 mei. FietsForum was hier ook bij aanwezig en heeft haar visie op ideeën over uitbreiding van het voetgangersgebied in de binnenstad met de raadsleden gedeeld.
Tony Weggemans reageerde met ‘oh jee’ op het idee om fietsers te weren van het Pieter Vreedeplein na de herinrichting, want: ‘meer ruimte voor voetgangers kan ten koste gaan van de fietsers’. Er zijn nu al meerdere plekken in de binnenstad waar voetgangers en fietsers elkaar soms ‘in de weg zitten’. Denk aan het Stadhuisplein, waar een belangrijke fietsroute doodloopt op het voetgangersgebied. Of aan het Radiopleintje, waar fietsers, die vanuit de Kapelhof komen, zich tussen de voetgangers door moeten manoeuvreren.
FietsForum Tilburg vindt dat uitbreiding van het voetgangersgebied alleen dáár kan, waar er een goed alternatief voor fietsers gemaakt kan worden. Anders blijft het voor fietsers aantrekkelijk om toch maar gewoon door te blijven fietsen. Denk dus vooral vanuit fietsroutes, houdt Tony Weggemans de raad voor. Om dat te kunnen doen is beter inzicht in fietsstromen nodig. De volledige bijdrage van Fietsforum Tilburg aan de raadsbijeenkomst is hier te vinden.
Op donderdag 30 mei 2024 stond in het ‘milieucafe Tilburg’ de autovrije binnenstad op de agenda. Tony ging erover in discussie, o.a. met wethouder Grashoff en het Binnenstadsmanagement (BMT). Lees hier het programma. Het debat is gestart als ‘uitbreiding voetgangersgebied’ en lijkt nu meer te gaan over ‘autoluwe binnenstad’, dat schept verwarring. Zolang bewoners hun huis kunnen bereiken voor laden en lossen, lijkt niemand daar tegen te zijn. Doorgaand verkeer is er al vrijwel niet meer in de binnenstad. Zolang er niet voldoende parkeerruimte aan de rand van de binnenstad is, kun je bovendien de talrijke privé-parkeerterreinen in de binnenstad niet weghalen en zul je dus ook verkeer daar naar toe moeten accepteren. Tony heeft het standpunt van FietsForum Tilburg als volgt verwoord: ‘we zijn geen voorstander van het uitbreiden van het voetgangersgebied, tenzij er een goed alternatief is voor de fietsroute. Gedeeld gebruik van straten door voetgangers en fietsers is volgens ons de beste aanpak, ook al zullen vooral fietsers er dan op moeten letten hun snelheid aan te passen en voetgangers om goed om zich heen te kijken. Door de Parkring fietscomfortabel in te richten, worden fietsers verleid om de binnenstad heen te fietsen. Daarmee kun je de drukte in het centrum wellicht iets verminderen’.
Maandag 3 juni 2024 is er een raadsdebat over ‘de autoluwe binnenstad’ (Bron: informatie- en debatbijeenkomsten gemeente Tilburg). De reactie van FietsForum Tilburg is als bijlage toegevoegd bij de stukken voor het debat.
Bron foto: indebuurt.nl