De cityring

Voor het Brabants Dagblad schreef Pieter van Bekkum, de voorzitter van het Tilburgse Fietsforum, een korte evaluatie. Het stuk is geplaatst op 25 juni 2012 in het regionale katern onder de titel ’30 km/h op de cityring’.

Bij de afritten op  de A58 en de A65 rond Tilburg komt binnenkort de aanduiding ‘Ring Tilburg’ te staan. Naast deze ‘nieuwe’ ring heeft Tilburg al lang de ringbanen en sinds kort de vernieuwde cityring.

Het is verkeerskundig een goede zaak dat Tilburg over 3 ringen beschikt om het verkeer te verwerken. Zo’n ruit, ring of tangent zorgt ervoor dat (gemotoriseerd) verkeer niet in het omsloten gebied komt, tenzij het daar moet zijn.

Op de cityring is terecht gekozen voor eenrichtingsverkeer. Je houdt dan ruimte over voor vrijliggende fietspaden en stroken voor bussen en taxi’s. De totale lengte van de cityring is zodanig dat de omrijfactor voor het gemotoriseerd verkeer acceptabel is.

De cityring is relatief veilig. Dat komt doordat er geen tegenliggers zijn, en door de vrijliggende fietspaden. Alleen waar fietsers de rijbaan moeten oversteken of het gemotoriseerd verkeer afslaat is er kans op conflicten en eventueel ongevallen. Als de snelheid daar laag is verkleint dat de kans op een ongeval en als het toch mis mocht gaan zijn de gevolgen minder ernstig. Daarom pleit ik voor een maximum  snelheid van 30 km op de cityring, niet alleen met het oog op de veiligheid, maar ook voor de doorstroming. Want hoe paradoxaal het ook moge klinken, als er langzamer (dan 50 km ) wordt gereden is de kans op congestie kleiner. Ook de luchtkwaliteit zal verbeteren en de geluidhinder afnemen.

Het gebied binnen de cityring is de huiskamer van Tilburg. Logisch dat je daar zo weinig mogelijk auto’s wilt hebben; alleen bestemmingsverkeer. Voor fietsers is dat anders: dat is ‘deur tot deur verkeer’ en fietsers leggen veel minder beslag op de openbare ruimte.

De gemeente heeft bij de aanleg van de cityring  geprobeerd het doorgaande fietsverkeer via de Spoorlaan en de Schouwburgring om het centrum heen te laten rijden. Dat zie je nog terug in de vormgeving van de Tuinstraat en het Pieter Vredeplein. Daar ligt geen rood fietspad meer. Dat om laten rijden is niet gelukt omdat fietsers een bloedhekel hebben aan omrijden.

Ooit werd er geklaagd dat er in de Heuvelstraat overdag veel gefietst werd. Dat is nu opgelost omdat er een alternatief ontstond: het Pieter Vredeplein! Maar eigenlijk is het zonde dat er zoveel fietsers over het plein rijden. Daarom kwam de gemeenteraad vorig jaar  terecht met het voorstel de fietsers van het plein af te halen.

Als voorzitter van het FF heb ik in een vergadering van de commissie Fysiek betoogt dat dit zeer wenselijk was, maar dat er helaas voor de fietsers geen acceptabel alternatief (meer) was. De IJzerstraat en de Telegraafstraat zouden dat hebben kunnen zijn ware het niet dat daar een zeer gevaarlijke uitrit van de ondergrondse autoparkeergarage ligt met zeer slecht uitzicht voor de uitrijdende auto’s en de passerende fietsers.

Mijn voorstel was om als er op de Magazijnstraat toch gebouwd gaat worden deze straat halverwege te laten zakken en zo de helling naar de ingang van de parkeergarage meer  geleidelijk te laten verlopen. Daardoor verdwijnt op maaiveld het conflict tussen passerende fietsers en in- en uitrijdende auto’s en is er een reëel alternatief, zodat de fietsers van het Pieter Vredeplein af kunnen.

Deze oplossing kan nog steeds. Het zou het Pieter Vredeplein ten goede komen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.