De linten: Besterdring en Korvelseweg

De Tilburgse Linten waren ooit verbindingspaden tussen de herdgangen. Tegenwoordig zijn het belangrijke winkelstraten met veel diversiteit en een economisch belang. We hebben het hier over de Korvelseweg en de Besterdring. Beide linten liggen in de oude stad, zijn dicht bebouwd, kennen veel bedrijvigheid en zijn heterogeen samengesteld. Ze zijn vaak erg druk, op sommige stukken vrij smal (zeker op de Korvelseweg) en geven fietsers niet direct een gevoel van veiligheid.


Voor beide winkellinten staat een grote herinrichting gepland, in 2025 (Besterdring) en 2026 (Korvelseweg). Er zullen bij de herinrichting dus keuzes gemaakt moeten worden aangaande mobiliteit, bereikbaarheid en parkeren.

Met ondernemers, eigenaren, bewoners, ambtenaren en bestuurders heeft de gemeente gekeken wat er nodig is in de komende jaren. Medio januari vindt de oplevering plaats van een concept waarover de diverse stakeholders in het project intensief hebben kunnen meedenken. Het FietsForum is bij die presentatie ook uitgenodigd.

Meer weten over de Agenda van de Linten? In het document ‘Agenda Linten – Koersdocument voor Korvel en Besterd, juli 2023‘ leest u de visie op de winkellinten. (Bron: Gemeente Tilburg, agenda linten)

De Besterd zal als eerste opnieuw worden ingericht. De Korvelseweg volgt daarna. In dit artikel in het Brabants Dagblad leest u al over een buurtbewoner die wil dat ‘de onveilige straat’ wordt aangepakt. U leest ook dat de nieuwe inrichting meer rust, groen en ontmoetingsplekken moet realiseren. En er moet meer aandacht komen voor de voetgangers en fietsers. Op 22 maart 2024 werden de verkeersmaatregelen op de Besterdring in het college besproken (Bron: Omroep Tilburg). In deze uitzending van Omroep Tilburg wordt er (vanaf minuut 10.19) gesproken over verkeersmaatregelen, o.a. van 50 naar 30km p/u, de Besterd komt ook ter sprake. Op 24-3-2024 heeft het Brabants Dagblad een artikel gepubliceerd waarin beschreven staat dat de gemeente aangeeft dat de maatregelen het gewenste effect hebben.

Met betrekking tot fietsen leest u in het document ‘Agenda Linten – Koersdocument voor Korvel en Besterd, juli 2023‘ onder andere deze drie punten (letterlijk overgenomen uit het document):

  • De auto, autoverkeer en parkeren horen weliswaar onlosmakelijk bij de winkellinten, maar er moet meer aandacht komen voor lopen en fietsen. Een heringerichte, twee-richtingenstraat, met ruimte voor de langzaam rijdende auto en met afgebakende ruimte voor fietsers en voetgangers is wat mobiliteit betreft het ideaalplaatje. Maar op diezelfde vierkante meter willen we ook meer groen en ontmoetingsruimte. We zullen dus bij de inrichting van de straten slimme keuzes moeten maken.
  • We streven naar vermindering van de hoeveelheid bebording om zo verrommeling aan te pakken. De herinrichting moet ertoe leiden dat de routing ‘op straat’ voor automobilisten en fietsers beter en logischer wordt.
  • We zetten in op betere parkeervoorzieningen voor fietsers (heeft positieve invloed op uitstraling openbare ruimte), inclusief een strakkere handhaving op foutparkeren. Onderzocht wordt of er tot de herinrichting maatregelen kunnen worden genomen om de huidige overlast (fietswrakken, blokkeren stoepen) aan te pakken.

Op de pagina van winkellint Korvel en winkellint Besterd staan sinds januari 2024 impressies (foto en filmpje) én een uitgebreide presentatie waarmee een indruk wordt gegeven van de nieuwe ontwerpen. Eind januari hebben voor beide linten inloopavonden plaatsgevonden. Het Brabants Dagblad schreef in dit artikel over de eerste reacties van omwonenden en andere betrokkenen.
De invoering van 50 naar 30km houdt ook andere gemeenten bezig. In dit filmpje wordt hierover e.e.a. uitgelegd en komt ook de Tilburgse wethouder aan het woord.

Het FietsForum heeft in maart 2024 beide schetsontwerpen beoordeeld, m.n. op de aspecten verkeersveiligheid, comfort en aantrekkelijkheid voor fietsers. U leest onze volledige reactie naar de gemeente hier.

Januari 2025: Op 25 januari verschijnt er een bericht in het Brabants Dagblad met de laatste ontwikkelingen.
Februari 2025: Het definitief ontwerp van de Besterdring is klaar en is hier in te zien.
In dit artikel uit het Brabants Dagblad (21-2-2025) wordt de herinrichting Besterdplein toegelicht.

In februari 2025 heeft FietsForum Tilburg met de gemeente het definitief ontwerp van de Besterdring besproken in relatie tot onze reactie op de schetsontwerpen.

Belangrijkste bevindingen m.b.t. de Besterdring :

  • In het schetsontwerp was de rijbaan 2 meter breed met aan weerszijden een fietsstrook van 2 meter breed getekend. In het definitieve ontwerp is de rijbaan verbreed naar 3.80 meter, de fiets-suggestie-stroken blijven 2 meter breed. De 1.80 meter wordt van de trottoirbreedte afgehaald. Argument gemeente: auto’s hoeven bij een bredere rijbaan minder vaak op de fietsstrook te rijden. Fietsers hebben dan minder vaak een ‘duwende auto’ in de nek. Ook is het GOW30-beleid toegepast waarin deze breedte norm van de rijbaan benoemd is als richtlijn. Onze wens voor een vrij-liggend fietspad is niet meegenomen. De rijbaan van 3.80 meter is smaller dan de huidige rijbaan.
  • De bestrating van zowel de rijbaan als de twee fietsstroken bestaat uit gebakken klinkers. Die op de rijbaan krijgen een andere kleur dan op de fietsstroken. Op een wegdek van klinkers zouden auto’s minder hard rijden. Onze argumenten voor desnoods een asfaltstrook alleen op de fietsstroken, vond geen weerklank.
  • Verder hebben we opgemerkt dat er in de toekomst mogelijk een verdrievoudiging van het fietsverkeer komt en dat ook de Besterdring dat zal merken. In het definitieve ontwerp van de Besterdring lijkt daar weinig aandacht voor.
  • Er zijn meer autoparkeerplaatsen in het definitieve ontwerp ingetekend: bij de Plus-supermarkt (voor de bezoekers van de coffeeshop, niet zo zeer voor de klanten van de Plus) en op het Besterdplein.
  • De Besterdring blijft een voorrangsstraat. Lastig is de situatie bij de Plus, die tegenover een coffeeshop ligt en waar veel bezoekers van de coffeeshop parkeren. Achter de Plus is een basisschool, met in- en uitrijdende ouders en kinderen. Dan is de fietsstrook van 2 meter breed op de Besterdring (ingang Pascalerf) krap bemeten.
  • Er komen een aantal laad- en losplaatsen op de Besterdring, Vrachtwagens staan nu vaak op de fietsstrook, gevaarlijke situatie met name voor fietsers. In de nieuwe situatie blijft het natuurlijk de vraag of vrachtwagens zich hier altijd aan zullen houden en niet toch even snel voor de deur (op de fietsstrook) gaan lossen.

Het definitieve ontwerp van de Besterdring gaat nu technisch uitgewerkt worden en hoeft niet ter goedkeuring aan de raad of commissie worden voorgelegd. In januari 2026 wil men met de aanleg van start gaan.

Wat de Korvelseweg betreft: dit (schets)ontwerp is nog niet definitief. Dit heeft onder andere te maken met de uitvoering, die pas later in de planning staat.

Bron afbeelding/header: tilburg.nl

4 gedachten over “De linten: Besterdring en Korvelseweg”

  1. Misschien kunnen jullie alvast de paaltjes terug zetten naast de verkeersdrempels bij de oversteekplaatsen in de besterdring. Er wordt naast de verkeersdrempels gereden over het fietspad. Levensgevaarlijk

  2. Beste Petri,
    Dank voor je reactie. Herkenbaar.
    De gemeente heeft ons aangegeven dat de paaltjes slechts een levensduur hebben van een paar dagen. Geen duurzame oplossing dus. De gemeente zal ze daarom niet gaan terugplaatsen.
    FietsForum Tilburg

  3. Ze zouden vandaag nog een derde stoplicht moeten plaatsen waar je vanuit het Beserdplein de Besterdring opgaat, dat is een vandaag een gevaarlijke verkeerssituatie.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.