OPROEP:
Ben jij een speedpedelec rijder in Tilburg? Wil jij op het (snel)fietspad rijden?
Welke situaties zijn voor jou onveilig? Houd je je aan de regels of fiets je toch soms op het fietspad?
Waar in Tilburg heb jij een bekeuring gekregen voor het fietsen op fietspad?
Wij inventariseren graag de situaties in Tilburg en komen daarom graag met je in contact. Je kunt mailen naar karin@fietsforumtilburg.nl
Wat een speedpedelec is en aan welke wetgeving deze gehouden is beschrijven we hier.
In Brabant komen steeds meer Snelfietsroutes (SFR). Hier kun je zien welke al in gebruik zijn, nog in aanleg of in voorbereiding. Op deze website van Sjees staat beschreven:
Snelfietsroutes brengen je gemakkelijk en snel op je bestemming. Helemaal van de ene Brabantse stad naar de andere, of dichterbij. Naar werk, school, sportclub of supermarkt. Of je nu op een gewone stadsfiets, e-bike, e-step of bakfiets rijdt, deze snelle fietsroutes zijn er voor iedereen.
Helaas zijn de snelfietsroutes niet overal toegankelijk voor de speedpedelec. Buiten de stad zijn ze vaak een fiets/bromfietspad, dus daar is de speedpedelec toegestaan. In de stad zijn ze vaak een fietspad. Dat betekent dat de speedpedelec in de stad op de rijbaan moet rijden.
Een voorbeeld is de snelfietsroute F261 van Tilburg naar Waalwijk. Prachtig glad asfalt en daarmee perfect voor woon/werkverkeer. In de stad mag de speedpedelec echter niet op de snelfietsroute rijden. Dat betekent in de praktijk dat, komende vanaf Waalwijk, de speedpedelec vanaf de Kraaivenstraat niet meer is toegestaan op de snelfietsroute. De speedpedelec moet zijn weg op de rijbaan vervolgen langs de Kraaivenstraat, Doctor Deelenlaan en Reitse Hoevenstraat. De speedpedelec moet hier op de rijbaan, maar voelt zich daar niet veilig. Gevaarlijke kruispunten, toeterende auto’s die de speedpedelec (die nooit de snelheid van de auto’s kan bijhouden) inhalen waar het niet mag zijn het gevolg.



Situaties van links naar Rechts: Kruising Reitse Hoeven straat, Fietspad Dr. Deelenlaan en Fietspad Kraaivenstraat (Bron: Google maps)
In sommige gemeentes (bijv. Utrecht) bestaat de mogelijkheid om ontheffing aan te vragen voor het fietspad. Reden hiervoor is dat de speedpedelec in theorie 45 km per uur zou moeten kunnen halen, maar dit in de praktijk niet haalt (bron). Een speedpedelec rijder voelt zich erg kwetsbaar op de rijbaan tussen auto’s die 50 km per uur (of harder) rijden.
De provincie Brabant is bezig met de voorbereidingen voor een pilot voor ontheffing in de provincie. Fietsforum Tilburg steunt dit initiatief en is van mening dat de speedpedelec een goede positie op de weg verdient. 80% van de speedpedelec rijders gebruikt de speedpedelec in plaats van de auto (bron) en dat past bij de visie van Fietsforum Tilburg om fietsgebruik te bevorderen.
Foto header: een speedpedelec op een fiets/bromfietspad. Bron: FietsForum Tilburg
Allemaal gezever…Dat een SP nog altijd verbannen is op het fietspad komt door kantoorklerken die niks hebben met dit voertuig.
Waarom kan dat in Belgistan wel ?