E-Petra

‘Niet waar!’roept haar dochter vol ongeloof. ‘Je bent toch niet bejaard?’ Nee, tot die groep behoord ze zeker nog niet, maar een elektrische fiets heeft ze sinds kort wel. Petra kocht een knalgroene Gazelle met bijpassende fietstassen. De elektrische fiets is al jaren met een stevige opmars bezig in Nederland. In 2010 werden er 166.000 exemplaren verkocht. Het jaar erna 181.000. Petra was een van de instappers in 2012.

‘Het was de keuze tussen een nieuw auto of een elektrische fiets’. Drie maal in de week werkt Petra in het kantoor van de gemeente aan de schouwburgring in Tilburg. Vanuit haar woonplaats Rijen is het zo’n 16 kilometer. Heen en terug tikt dat toch snel aan. Daarnaast wonen haar kinderen in Tilburg, binnen de ringbanen. De trein is nooit een serieuze concurrent geweest. ‘Ik heb een hekel aan het openbaar vervoer’. De grote afstand tot het station in Rijen en de stevige wandeling naar het werk, zetten de NS verder buitenspel. Daarnaast gaan lang niet al haar ritjes rechtstreeks van huis naar werk. Tussenstops bij supermarkt, de kadowinkel of bij haar ouders in de Reeshof zijn een wekelijks fenomeen.

Het is wel wennen. Vroeger werd ik door iedereen ingehaald, nu ben ik degene die iedereen voorbij rijdt.

‘Alleen gekeken naar de benzinekosten heb ik de aanschafkosten van de fiets er in drie jaar uit, met slechts drie werkdagen per week’. Daarnaast haalt Petra voortaan iedereen in. ‘Eerst deed ik er een uur over om op de fiets op mijn werk te komen, nu nog maar veertig minuten’. Ook de dagelijkse drukte met auto’s op de Bredaseweg zorgde ervoor dat de twijfel werd beslist in het voordeel van de elektrische fiets.

De ervaringen tot dusver zijn uitstekend. Er is nog geen werkdag voorbij gegaan waarop de e-bike is blijven staan. 500 kilometer in de eerste maand. ‘Je merkt pas wat je hebt als de elektrische ondersteuning uitvalt’. Verder zijn niet alle routes even vriendelijk voor de elektrische fietser. ‘Ik zou wel graag zien dat de fietspaden wat meer gestroomlijnd zouden zijn. Minder bulten en kuilen, geen obstakels in het midden van het fietspad als je een kruising nadert, erg lastig…’

Het is goed mogelijk dat de wensen van Petra binnenkort ingewilligd gaan worden, al is het voor een deel. In meerdere regio’s in Nederland zijn plannen voor fietssnelwegen, of velostrada’s  in Vlaanderen. Hier en daar zijn de projecten al klaar en in gebruik. Het zijn brede, rechte en ruimte fietspaden over lange afstanden. Kruisingen moeten zoveel mogelijk worden vermeden, evenals obstakels. En wanneer er toch ontmoetingen zijn met het overige verkeer, heeft de fietser voorrang. In de regio Tilburg – Breda zijn drie voorstellen. Een door de overheden, gelegen langs de Bredase en Tilburgseweg. De andere twee komen uit de koker van de Fietsersbond en lopen parallel aan het kanaal en het spoor.

Tot slot heeft Petra nog een verklaring voor de houding van haar dochter. Zes jaar lang heeft haar dochter dagelijks gependeld tussen Rijen en Tilburg zonder de elektrische fiets. Wanneer ze de koppigheid in de kast zet en zelf eens gaat fietsen, zal ze het ook geweldig vinden.

Ze is gewoon jaloers

1 gedachte over “E-Petra”

  1. Zou een Ligfiets niet verstandiger zijn geweest?

    Voor woon-werk verkeer ben je de ligfiets net zo snel, gebruik je minder energie en rij je zonder toevoeging van elektrische stroom en comfortabel naar je werk en weer naar huis.

Laat een antwoord achter aan Jan van Zelderen Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.