Fietsen rond de bouw Tilburg Centrum

Nadat we in december 2021 onze binnenstad al op de zandkorrel namen, wordt het tijd voor een vervolgverhaal. Want we zijn er nog niet…, nog lang niet? Wij vrezen dat we dat laatste wel kunnen beamen, onze binnenstad gaat nog volledig op de schop.

Zo zal er in de loop van dit jaar begonnen worden aan het werken aan de parkring (voor ons fietsers houden we het op de Fietsring) het terugbrengen van het aantal rijstroken op de cityring (vreemd genoeg exclusief Spoorlaan) van twee naar één rijstrook. Merken we daar als fietsers iets van, zullen jullie denken. Wel, ook de fietspaden op deze ring worden aangepakt, maar nog niet helemaal… We zullen dus soms weer spookrijders moeten toelaten op ons fietspad (vind je dat ook zo vervelend die collega fietsers die tegen het verkeer inrijden? Zelf doe je dat natuurlijk niet.) Maar op moment van schrijven (begin maart 2023) wordt er toch ook serieus gedacht om, waar nodig, een vrijkomende rijbaan te gebruiken als fietsstrook… Dat zou dan duren tot dat de planteams die zich buigen over de definitieve inrichting , klaar zijn en de definitieve inrichting aangepakt gaat worden. Zoals nu de verwachting is, komen er – uitgezonderd Spoorlaan- ruime 4,5 meter brede fietspaden voor tweerichtingsverkeer. Dat is alvast winst, aan welke kant die komen is nog niet duidelijk. Werkzaamheden zullen wel een paar jaar duren.

Dan de werkzaamheden aan de wegen in de binnenstad, Tuinstraat, Stationsstraat, Stadhuisplein, Heuvelstraat… Daar gaan de graafmachines de grond nog in om kabels en oude gasleidingen op te graven. Je ontkomt er dus niet aan dat je soms zult moeten omrijden… daarvoor volg je de paarse borden, die zijn speciaal voor de fietsers ingevoerd! Kom je nou nog iets geks tegen bij zo’n omleiding, dan mag je dat melden op de FIXI-app van de gemeente, of via ons meldpunt.

De Stationsstraat gaat in de eerste helft van dit jaar op de schop (week 28), als het werk aan de Tuinstraat klaar is. Er wordt een waterberging onder de grond aangebracht en het wegprofiel wordt smaller, zodat er meer ruimte komt voor voetgangers en terrasjes . Ga maar eens kijken in de Willem2straat om een indruk te krijgen hoe breed (smal) de straat wordt. Ook daar ligt ondergronds inmiddels een waterberging (bedoeld om het riool te ontlasten als er hevige regenval is geweest).

Het is te hopen dat de politiepost in de Stationsstraat een andere uitvalsweg kan gebruiken, het zal te smal worden om twee auto’s langs elkaar te laten (nodig bij hoge spoed)… Wij gaan er van uit dat daar goed over nagedacht is. Voor fietsers kan dat overigens wel een gevaarlijke situatie opleveren, automobilisten streven er daar toch vaak naar om kwaliteitsminuten voor een verkeerslicht te kunnen doorbrengen, in plaats van rustig achter een fietser blijven rijden en samen door groenlicht te gaan…

De Tuinstraat wordt in fases aangepakt, daar moeten de gasleidingen worden vervangen, incluis de huisaansluitingen. FietsForum heeft vooraf advies gegeven over de omleidingsroute, we hebben het idee dat het goed werkt, al is het handig als je de stad kent en zelf een alternatieve route bedenkt.

De Heuvelstraat wordt ook in fases aangepakt, als fietser merken we dat vrijwel niet. Wel aan de andere kant van het centrum, de (korte) Heuvel. Tegen het einde van dit jaar (week 40) moet ook daar de straat open voor het vervangen van de gasleidingen. We zullen een week of 10 moeten omrijden om naar 013 te komen (of naar de Heuvel), hopelijk is de Veemarktstraat dan alweer open.

Op de Spoorlaan zal de ellende nog wel even duren (week 40). Het pand De Bankier is bijna opgeleverd, maar rondom de Magazijnstaat zijn nog wel werkzaamheden, is dat eenmaal klaar, dan kunnen we weer gewoon in één vloeiende beweging naar de Heuvel fietsen, zonder die twee rare oversteken… Nog even geduld.

Aan de andere kant van het station, de Brokxlaan, zullen we het daar maar helemaal niet over hebben…

Wat een rampzalig gebied is dat voor fietsers… We zouden willen dat we konden zeggen dat het tijdelijk is. Helaas de werkzaamheden aan het ene stuk zijn klaar, dan begint de ellende op een ander stuk. Gemeente beseft het, maar kan er nog niets aan doen. Wij houden een vinger aan de pols. Ook al vanwege de toekomstige inrichting, dan moet dit gebied echt een fraaie fiets Allee worden.

En dan is er nog een hangend heet ijzer… het Pieter Vreedeplein! Daar liggen plannen voor de bouw van een woontoren aan de rand van het plein (nu nog een gapend gat). Die woontoren had al in aanbouw moeten zijn, maar tegen de plannen is bezwaar gemaakt. De kwestie is al aan de Raad van State voorgelegd, een uitspraak laat op zich wachten. Als er eenmaal gebouwd kan gaan worden, wordt het geen leuk plein voor fietsers (voor sommigen in de binnenstad is dat goed nieuws, aangezien zij de fietsers geheel van het plein willen weren). Hoe de plannen er uit gaan zien, is nog niet duidelijk, vermoedelijk mogen we gebruik maken van een smalle strook aan de noordkant van het plein…

Dit alles wordt natuurlijk ge- en vervolgd!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.