Tilburg bouwt flink door in en rond de binnenstad. Binnenkort gaat ook het Pieter Vreedeplein op de schop. Nadat omwonenden tot aan de Raad van State procedeerden tegen zijn komst, kan de bouw van een 65 meter hoge woontoren met 130 appartementen binnenkort toch echt beginnen. Daarmee liggen er twee lastige verkeersvraagstukken op tafel. Ten eerste: hoe gaan fietsers, wandelaars en automobilisten hun weg in hartje Tilburg vinden gedurende de bouwperiode? Ten tweede: hoe zouden de verkeersstromen er na de bouw uit moeten zien? FietsForum Tilburg zat aan tafel met ambtenaren en wethouder Grashoff om te praten over deze vragen.
Wat zou het mooi geweest zijn als er bij het uitzetten van routes tijdens de bouwperiode al toegewerkt zou kunnen worden naar het definitieve ontwerp van de fietsroutes. Helaas is dat niet gelukt. De puzzel is dan ook niet simpel.
Met de aanleg van het Pieter Vreedeplein is er een plek in de binnenstad gecreëerd die veel mensen moet trekken. En omdat de binnenstad autoluw is, gaat het vooral om grote aantallen fietsers. Van alle kanten kun je het plein dan ook per fiets bereiken; de hoofdroutes voor de fiets komen uit op het plein, zoals de oude TOV-route. Maar waar bij de aanleg van het plein niet goed over is nagedacht, is hoe je in de binnenstad van de ene kant naar de andere kant kunt komen. Omfietsen over de nieuwe Parkring (voorheen Cityring) is voor fietsers niet aantrekkelijk, want veel langer. Doorfietsen over het Pieter Vreedeplein is nu de praktijk. En dat is tot ongenoegen van veel centrum-bezoekers. Niet dat er veel ongevallen gebeuren, maar veel wandelaars en fietsers voelen zich niet prettig in een dergelijke shared space omgeving.
De gemeente en het FietsForum bekeken of er een alternatief gevonden kon worden. Zo bracht de gemeente de idee op tafel om de Telegraafstraat in te richten als fietsroute. Het FietsForum begrijpt die wens, maar stelt dat een veilige fietsroute niet mogelijk is vanwege de uitgang van de parkeergarage. Ook de idee om de Telegraafstraat dan autovrij te maken en fietsers voorrang te geven bij de uitrit van de parkeergarage gaat het niet worden, omdat auto’s op de plek waar ze de fietsen kruisen geen overzicht hebben. Hier zijn alle partijen het nu wel over eens.
De enige echt veilige oplossing volgens het FietsForum is het verplaatsen van de ingang van de parkeergarage naar de Magazijnstraat, zodat de auto’s al eerder afdalen en onder de fietsroute door de garage bereiken. Zonder een dergelijke ingreep biedt de Telegraafstraat geen verlichting voor de shared space situatie op het Pieter Vreedeplein.
Korte termijn
Zonder een idee over een ontwerp op de lange termijn, gaat het plein nu op de schop voor de bouwwerkzaamheden. Dat gaat alles bij elkaar zo’n 2 jaar duren. Het plein wordt ontmanteld. Terrassen verdwijnen voor een groot deel, bomen gaan eruit, en de loop- en fietsroutes worden strak langs de gevels aan de noordzijde van het plein geleid. Immers, groot transport moet over het plein bij de bouw kunnen komen en vervolgens kunnen omdraaien om de bouw te verlaten -en dat kan dan weer niet over het deel van het plein waaronder de parkeergarage ligt. En dan moet er ook nog afgestemd worden met de werkzaamheden voor de ombouw van de Parkring, waarlangs al dat zwaar verkeer het Pieter Vreedeplein en de binnenstad moet verlaten. Dat wordt een hele puzzel!
Fietsers en wandelaars zullen elkaar dus voorlopig moeten gedogen op het Pieter Vreedeplein. En waarschijnlijk zullen ze dat ook nog heel lang daarna moeten blijven doen.






Bron foto’s: FietsForum Tilburg