Op zaterdag 25 januari 2025 zijn de bestuursleden van het Fietsforum Tilburg rondgeleid in Berkel-Enschot door Kees Miedema van de Dorpsraad Berkel-Enschot. Doel was om thema’s voor de agenda van Fietsforum èn Dorpsraad op het gebied van fietsbeleid te formuleren.
Over het algemeen zijn de vrij liggende fietspaden langs de wegen in Berkel-Enschot, waar 50km/h gereden mag worden, van goede kwaliteit. Uitzondering is de Enschotsebaan, waar wortelopdruk garant staat voor steeds weer terugkerende hobbels in het fietspad (zie foto 3). De gemeente werkt aan een structurele oplossing hiervoor.
Bij een aantal wegen, waar de maximumsnelheid 30km/h is, moeten fietsers het doen met een fietssuggestiestrook, waar ook de auto’s soms overheen moeten rijden als er tegenliggers aankomen. Als alle auto’s zich aan de maximumsnelheid zouden houden, zou dit een acceptabele oplossing zijn. Alleen, dat is niet zo. En dan wordt het voor fietsers onveilig als er auto’s met 50 km/h langs scheuren.
De werkwijze om fietsers dan bij een kruising uit de voorrang te halen (zie foto 2), is weliswaar veilig, maar niet comfortabel en zeker niet volgens het STOMP-principe, dat fietsen prioriteit zouden moeten krijgen binnen de bebouwde kom.
Kees Miedema heeft ons nog langs enkele bijzondere aandachtspunten in Berkel-Enschot geleid (zie ook de foto’s):
- De kruising Durendaelweg / Heikantsebaan is voor alle verkeersdeelnemers onoverzichtelijk en dus onveilig. (zie foto 1) Aanpassing is noodzakelijk zeker bij toename auto-en fietsverkeer in verband met de aanleg van een nieuwe woonwijk.
- De bewegwijzering (witte borden met rode tekst) op de kruising De Kraan-/Brevierstraat is onlogisch (zie foto 4). Fietsers worden door het tunneltje geleid, terwijl de meest logisch route toch echt de andere kant uitgaat (via de Koningsoordlaan) en ca. 2 kilometer (35%) korter is. Controle van de kwaliteit van de bewegwijzering in heel Berkel-Enschot lijkt ons gewenst.



