In het zuiden van Spanje ligt Sevilla. Hoofdstad van de provincie Andalusië met ruim 700.000 inwoners. Een mengeling van Moorse en Europese cultuur bekend om flamenco, stierenvechten, tapas en architectuur. Wellicht tegen de verwachtingen in blijkt Sevilla tegenwoordig óók een stad voor fietsers.
In maart 2011 werd in deze stad de Europese fietsconferentie Velocity gehouden. Sevilla is de laatste jaren namelijk hard aan het werk om het fietsen te promoten onder inwoners en toeristen. Ik had het geluk om in deze mooie lentemaand de conferentie te bezoeken en er een workshop te kunnen geven.
De afstanden zijn prima te overbruggen, automobilisten zijn tegenwoordig gewend aan fietsers en het tempo is relaxed.
Bij aankomst in Sevilla ben ik direct naar het conferentiehotel gegaan aan de andere kant van de rivier. Ik had een fiets gehuurd en wist dat ik een fietskaart van de stad zou krijgen. Op de vouwfiets, met koffer en rugzak naar het pension; gelukkig niet ver … Daarbij maakte ik kennis met de mooie fietsring om de binnenstad. Die ring is de hele week handig gebleken; als ik de weg kwijt was in de wirwar van kleine straatjes, dan probeerde ik op de ring uit te komen en kwam dan vanzelf bij de stadspoort bij Basilica Macarena; vlakbij het pension.
Mijn workshop op de tweede dag was gebaseerd op de publicatie ‘Balance on the bike; an essay on gender and cycling’. Ik schreef dit essay samen met vrouwen uit Ecuador en de VS. We bespreken daarin de redenen die er volgens ons zijn dat in alle landen van de wereld vrouwen minder fietsen dan mannen; behalve in Nederland!
De conferentie was een prima gelegenheid om te ervaren wat de beleidsmakers in Sevilla gedaan hebben om het fietsen aantrekkelijker en populairder te maken. Met name de fietspaden en het fietsleensysteem vallen daarbij op.
Het fietsen door de binnenstad, over het fietspad dat hier als een ring omheen ligt en op de fietspaden langs het water zijn een echte aanrader. Voor Nederlandse begrippen zijn de fietspaden smal, is het soms onduidelijk waar je precies moet rijden en zitten er ook regelmatig gaten, hobbels en rare bochtjes in de route. Maar dat mag de pret helemaal niet drukken! Officieel zijn de paden niet alleen voor fietsers, maar ook voor skaters, mensen in een rolstoel en dergelijke. Dit wordt allemaal samengevat onder de noemer ‘actief transport’. In totaal is er nu ruim 120km aan fietspaden te vinden.
De fietskaart met ring om oude binnenstad. Download de kaart hier.
Sevici is de naam van het fietsleensysteem van Sevilla. In de stad zijn meer dan 2.500 leenfietsen geplaatst in zo’n 300 ‘fietsstations’ verspreid over de stad. Zo’n station bestaat uit een rij van 10 tot 40 fietsen die in speciale klemmen vast staan. Er is een kiosk waarbij je het lenen (=huren) van de fiets kunt regelen, als je een abonnement hebt. Er zijn weekabonnementen en jaar abonnementen. Op internet kun je zien waar de stations te vinden zijn en hoeveel fietsen en terugbrengplekken er per station beschikbaar zijn.
Het systeem wordt intensief gebruikt. Volgens de officieel cijfers worden alle fietsen samen per dag gemiddeld 25.000 keer gebruikt. Dus bijna 10 ritten per fiets per dag! Grote gebruikersgroepen zijn Spaanse toeristen en de vele studenten van Sevilla. De fietsen vallen op in het verkeer met de grote rode jasbeschermers en de mand voorop.
’s Ochtends zie je de busjes van Sevici rijden. Zij verdelen de fietsen opnieuw over de uitleenstations en checken en repareren de fietsen.
De kosten van dit project zijn niet gering. De Spaanse media komen uit op ongeveer 1 miljoen euro per jaar. Daarvan betalen de gebruikers zelf ongeveer 20%, wordt zo’n 15% door reclame inkomsten gedekt en betaalt de stad de andere 65%. Bedenk dat we het hier hebben over een stad met 700.000 inwoners, een regio met ruim 1,3 miljoen inwoners en een gebied met veel toerisme. Ook leveren de inspanningen een substantiële groei van het fietsverkeer op. Na de lancering in 2007 is het aantal fietsverplaatsingen in de stad veel hoger geworden.
Facts & Figures: Sevilla – Den Bosch, keuze van vervoersmiddelen
In Spaanse steden wordt weinig gefietst vergeleken met Brabantse steden. Tegelijkertijd wordt er veel meer gelopen en met openbaar vervoer gereisd dan in Brabantse steden. Ook motorrijders zijn er veel meer in Sevilla dan in bijvoorbeeld Den Bosch.
De laatste jaren besteden steeds meer steden als Sevilla aandacht aan de fiets. Gebouwen in de oude binnenstad zijn aangetast door uitlaatgassen, de smalle straatjes zijn ongeschikt voor veel autoverkeer en toeristen vinden de stad aantrekkelijker als er minder autoverkeer is. Ook spelen de EU normen voor luchtkwaliteit een rol; minder autoverkeer levert schonere lucht op!
[fbcomments]