Gemeente Tilburg moet doorpakken

Mobiliteitsbeleid vraagt om durf en creativiteit

’Laat het centrum niet verworden tot gatenkaas’’ was de titel van een recent artikel in het Brabants Dagblad over de Tilburgse binnenstad. Cees-Jan Pen, lector ‘De Ondernemende Regio’ bij Fontys, maakte daarin duidelijk hoe belangrijk het is dat we denken voorbij de clichés van de oude economie, waarbij de binnenstad nog wordt gedomineerd door de detailhandel. Dat beeld was al verouderd en raakt door de Corona-crisis nog sneller achterhaald. Binnensteden worden gebieden waar het vooral prettig moet zijn om te verblijven. De winkelfunctie wordt kwantitatief minder, daarvoor in de plaats komen pleinen, paden, terrassen, woningen en parken. Pen pleit er zelfs voor de Cityring op te doeken, want zegt hij: “Binnensteden die autoluw zijn en vergroenen hebben de toekomst’’.

Tilburg is met stevige projecten en programma’s in de binnenstad bezig: het Dwaalgebied, de Spoorzone, de Cityring. Sinds kort springt ook het Stadsforum in het oog. Recentelijk liet het College zelfs weten op de Cityring van 50 naar 30 kilometer te willen. Politiek, ambtenaren, adviesbureaus: ze hebben het er allemaal druk mee. Ook belangengroepen mogen hun zegje doen; zo werd ook het FietsForum geraadpleegd.

Wat ons bij die processen opvalt is dat men niet erg gauw out-of-the-box denkt. Bij echte vergezichten (2030, 2040) wil het wel lukken, maar zodra de uitvoering in beeld komt lijken lef en fantasie verdwenen. Allerlei randvoorwaarden belemmeren mooie ideeën over herbestemming van ruimtes, over het veraangenamen van het hart van je binnenstad. Jazeker, de Cityring zal wel 30-kilometer zone worden, maar een shared space gebied (zeg maar: woonerf), dat gaat te ver. Er gaat minder autoverkeer komen rond het Stadsforum, want het doorkruisen van de binnenstad met de auto zal niet meer lukken, maar het afschalen van parkeergarages past niet bij de gehanteerde rekenmodellen. Veel grote (en kleinere) steden in binnen- en buitenland hebben al laten zien hoe binnensteden beter levendig en toekomstbestendig kunnen worden gemaakt.

Rondom onze binnenstad zijn mooie projecten gerealiseerd, waarop je als stad trots mag zijn: Spoorzone, Piushaven, Fietshotel. Gemeenteraad van Tilburg, 30 kilometer op de Cityring is een stap in de goede richting naar een aantrekkelijke stad, maar pak vooral door in het hart van Tilburg. Wees niet bang om te experimenteren. Het aanvankelijk bekritiseerde probeersel van de ‘’minigolfbaan’’ op de Cityring leerde ons echt veel over hoe je verkeersstromen kunt beïnvloeden. Ook het herinrichten van rijbanen, fietspaden en ruimte voor terrassen na de ‘’intelligente lockdown’’ leverde nieuwe, positieve inzichten op. Het kan echter nog heel veel beter in onze binnenstad. Probeer daarom eens wat meer uit en zet er nog een tandje bij.

Tenslotte: wat mij betreft mag de binnenstad niet alleen vergroenen, maar ook ‘’verblauwen’’: meer water in het centrum is een adequaat wapen tegen de groeiende hittestress.

Rob van Mierlo

Voorzitter FietsForum Tilburg

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.