Meldingen van onze fietsnetwerkers
Fietsnetwerkers kunnen klachten over of ideeën voor het fietsnetwerk in Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout melden bij het FietsForum. De verzamelde klachten en ideeën bespreken we met de gemeente. Op deze manier werken we samen aan een beter fietsklimaat. Hieronder een overzicht van recente meldingen.
De kruising Hasseltstraat – Goirkestraat is erg lastig, met name als je vanuit westelijke richting komt en de Goirkestraat in wil. Ook de voetgangers die de Goirkestraat bij de splitsing willen oversteken hebben het lastig. Waarom ligt hier geen zebrapad? En kunnen op termijn hier geen stoplichten worden geplaatst. (RM) |
Nergens op de SnelFietsRoute van Tilburg naar Rijen, maar ook die van Tilburg naar Waalwijk zijn uitvoegstroken voor fietsers aangebracht. Dat zou bijvoorbeeld op de drukke driesprong Reeshofdijk-Vijverpad/Taxandriebaan doorstroom en veiligheid verbeterd hebben. (JD) |
Via de Langendijk kom je in de Maalbergenpad, maar dan ontbreekt een logisch fietspad naar de Mechelenstraat. Op een gevaarlijke manier wordt door fietsers nu dwars over het grasveld gefietst. Deze route is niet van belang voor bewoners van de Mechelenstraat maar voor alle bewoners die daar achter liggen. (jdK) |
Ik wil mijn zorgen uitspreken over de ombouw van de cityring. Ik vrees jarenlange ellende voor fietsers en bussen. Zorg alsjeblief dat de ellende binnen de maat blijft. (ML) |
Teveel fietspaden zijn te smal of bestraat met eenvoudige trottoirtegels van 30 bij 30. Kijk naar de Gilzerbaan, de Bredaseweg en nog vele andere routes. De kwaliteit van die fietspaden is na verloop van tijd zo slecht dat het niet bijdraagt aan een streven om het fietsgebruik te stimuleren. (JD) |
In Berkel-Enschot zijn momenteel veel uitbreidingen gaande. Veel nieuwe woningen, nieuw winkelcentrum, nieuw cultureel centrum, nieuwe wegen maar er is weinig aandacht voor een aangepast fietsenplan. Nu er een nieuwe weg (met fietspaden) Koningsoordlaan gemaakt is kan de hoofdroute voor Sternetfietsroute over deze laan gaan. Hierdoor zouden de fietsstroken in het dorp secundaire fietsroute kunnen worden. In het dorp ligt de snelheid van de weggebruikers nog veel te hoog. Ondanks dat er een 30 km zone is zijn deze wegen niet ingericht als een 30 km weg. Er zijn maar enkele plateaus waarbij rechts voorrang heeft.
Wij willen graag meer plateaus (verhoging van het kruispunt) waarbij rechts voorrang heeft. Dit geeft een lagere snelheid voor de weggebruiker en daarbij wordt de reistijd van de fietser niet echt verminderd. Ook willen we een nostalgisch fietspad met een natuurlijke ondergrond die langs het Eikenlaantje zodat dit een uniek paadje voor de fietsers wordt van Enschot naar het nieuwe winkelcentrum. Wij zijn al 5 jaar bezig met werkgroepjes en hopen dat fietsforum Tilburg wat kan betekenen voor ons.
Melding in fixi app gemaakt:
(met 20m fietsstrook, scheelt het voor fietsers TWEEmaal oversteken drukke weg bij bocht; of eenmaal bij bocht en dan 2x stoplichten, om tangent ook over te komen ipv eronderdoor. Tevens duidelijkere en mooie route richting het Noorden)
Melding 1611561
Graag een nieuw fietspad aanleggen, al is het maar een paar meter fietsstrook:
Jules Verneweg (buitenbocht) naar Nieuwe Atelierstraat. Super bedankt, Mvg,
Reactie gemeente
Er is een oversteekplaats gemaakt thv de Atelierstraat vanaf het dubbelzijdig fietspad langs de Zuiderkruisweg. Stuk fietspad is overbodig en wordt niet gerealiseerd.
Melding gemaakt via Fixi:
Algehele suggestie voor ná de verbouwingen bij de Piushaven: straat grondig her inrichten.
Zebrapad bij d’n Ophef, zoals iemand suggereerde eventueel.
Maar ook langs gehele Piushaven: mooie fiets asfalt strook, en een versmald klinker autopad. Want nu moet ik jaarlijks alle schroeven in m’n fiets vervangen, en m’n vullingen bij de tandarts 😉
Er liggen steeds meer klinkers los. Hopelijk alleen door bouwverkeer, maar wellicht ook omdat er toch nog hard wordt gereden.
De drempels bij de draaibrug zouden wat subtieler mogen, want de 2x diepe goot+drempel is niet comfortabel voor fietsers die rechtdoor Havendijk op willen.
En bij trapveld en viaduct, zou het fietspad ook wel wat centraler mogen. Zie olifantenpad en voorrang situatie aan beide zijden viaduct.
Bvd