Met trots presenteert het FietsForum Tilburg u de Visie SnelFietsRoutes Midden-Brabant. We zetten in op 5 strategische en hoogwaardige fietsverbindingen in de regio. Deze worden hopelijk de komende jaren gerealiseerd, met hulp van het Rijk, de provincie en de betrokken gemeenten. U kunt alles lezen en zien op onze nieuwe webpagina’s.
Een snelfietsroute is een soort snelweg voor fietsers. Ze biedt een directe verbinding tussen belangrijke knopen. De route is zodanig ontworpen dat het perfect doorfietsen is. Dat betekent weinig of flauwe bochten, voorrang op kruisingen, voldoende ruimte om in te halen, overzichtelijke situaties en goede, tijdige route-informatie. Snelfietsroutes richten zich primair op het functionele verkeer, dat wil zeggen zakelijke verplaatsingen: forensen, studenten en scholieren op de fiets. Meer over het ontwerp van de snelfietsroute leest u hier; ook hebben we daar nuttige links verzameld naar andere pagina’s en publicaties over deze snelle fietsverbindingen.
Het FietsForum Tilburg kiest voor vijf verbindingen tussen de grote steden onze regio. Het worden verbindingen van Breda, Waalwijk, Den Bosch, Eindhoven en Turnhout naar Tilburg. Een zesde verbinding ligt er eigenlijk al, dat is het fietspad tussen Oosterhout en Tilburg. Met name het gedeelte tussen Oosterhout en Dongen is een goed voorbeeld van een uitstekende snelfietsroute. Per verbinding hebben we een pagina gemaakt met uitleg over de huidige knelpunten, een voorstel voor een tracé en verbeterkansen. U komt op de pagina via het menu of door op de naam van de hierboven genoemde stad te klikken.
Er zijn diverse doelstellingen gekoppeld aan onze visie snelfietsroutes. We hopen beter voorbereid te zijn op de toekomst. We zien een toenemende populariteit van de fiets, ook bij beleidsmakers. Men ervaart dat fietsen bijdraagt aan de gezondheid en de lichaamsconditie. Veel welvarende regio’s in de wereld ontdekken dat de fiets het ideale vervoersmiddel is voor een beter milieu, meer duurzaamheid en het aantrekken van creatieve kenniswerkers. Steden als London, Parijs, Kopenhagen en Eindhoven zetten in op de fiets. Er is ook sprake van een herwaardering van goederenvervoer op de fiets. De cargobike voor kleine vrachten wint terrein, maar vraagt anderzijds wel meer ruimte. In het verleden heeft de regio Tilburg al twee keer een subsidieronde vanuit het Rijk voor snelfietsroutes misgelopen, dat mag niet nog eens gebeuren. Tot slot worden de fietsen en daarmee de fietser zelf ook steeds sneller: racefietsen met carbonframes, ligfietsen, e-bikes en speed pedelecs (extra snelle elektrische fietsen) zorgen ervoor dat de gemiddelde snelheid op het fietspad flink is toegenomen. Veel van de infrastructuur voor fietsers is echter helemaal niet ontworpen voor hogere snelheden.
De informatie die we verschaffen via onze website is slechts een samenvatting van het werk. U kunt bij ons terecht voor meer. Graag helpen we u de lokale wethouder te overtuigen met een goede presentatie, beeldmateriaal en kaarten. We stellen ook technische analysekaarten beschikbaar waarop verschillende knelpunten in de tracés zijn aangeduid. Verder praten en denken we graag mee over vervolgstappen. Het team van het FietsForum bestaat uit professionals, met kennis van de regio en verstand van fietsen.
Het FietsForum werkte in 2013 aan deze visie. Begin 2014 is er een consultatieronde geweest onder fietsexperts en liefhebbers in de regio. Dit heeft tot een aantal nuttige verbeteringen geleid. De voornaamste daarvan is het toevoegen van de verbinding Tilburg – Eindhoven. Wij danken alle betrokkenen voor hun inzet.
mooi stuk Toon!
Wat een goed idee; dit in kaart brengen.
Mag het ook gepaard gaan met snelle fietsroutes voor zakelijke afsprakenverkeer?
Toelichting: forenzen (elke dag iets anders) is nog iets anders dan werkafspraken per fiets buiten de stad en zonder ov-fietsvoorziening afleggen. Ik denk daarbij aan Eindhoven – Sterksel, waarbij als je in Heeze aankomt je nog steeds geen idee hebt waar je naar toe moet (geen bordje) En natuurlijk kun je je smartphone meenemen maar telkens afstappen is ook zo wat (en wat als hij leeg is).