Op 29-7-2024 kopte het Brabants Dagblad dat de Spoorzone groener en aantrekkelijker moet worden. Hiervoor zijn er negen grote veranderingen op komst. In dit artikel leest u ze allemaal.
Van de negen veranderingen zijn er twee direct gerelateerd aan fietsen, namelijk nummer 8 en 9. We nemen de tekst hieronder integraal over uit het Brabants Dagblad. De afbeelding bij deze post hoort bij nummer 8 en komt ook uit het artikel.
8. De herinrichting van de Burgemeester Brokxlaan komt eraan
Met zijn vier rijstroken en twee fietspaden is de Brokxlaan te nadrukkelijk aanwezig en bovendien moeilijk oversteekbaar. De gemeente wil een smallere Brokxlaan waar mensen minder hard rijden, dat speelt weer ruimte vrij voor bijvoorbeeld groen. Er komt een losse studie op welke wijze de Brokxlaan minder rijbanen krijgt en waar dit precies ruimte oplevert. Maar hoe en wat precies, is nog lang niet duidelijk.
9. Ook nog in onderzoek: een nieuwe inrichting van het NS-Plein met minder autoverkeer en meer groen.
Het NS-Plein moet echt een schakel worden tussen de Besterdring (die ook wordt vernieuwd) en de Spoorzone, momenteel is het dat niet. Wens van de wethouder: de spooronderdoorgang daar breder maken. ,,Dan maak je de verbinding met de binnenstad heel mooi. Je krijgt zo mooi zicht op de koepelhal. Maar dat zijn zaken die we echt moeten uitzoeken.”
Voor het NS-Plein en de Brokxlaan komen aparte plannen, die behoren niet tot de 16 miljoen euro die de gemeente wil uittrekken voor het inrichten van de openbare ruimte van de Spoorzone. Ongeveer 8 miljoen is al gedekt, het resterende bedrag wordt per deelproject precies uitgewerkt en aan de raad ter besluitvorming voorgelegd.
FietsForum blijft deze ontwikkelingen actief volgen!
Header foto: gegenereerd door AI, Co Pilot