Tilburg als fietsstad weer terug in de top 10?

Laatst verzuchtte een groot fietsliefhebber tegen mij dat het in het centrum van Tilburg maar niet opschiet met het fietsen. ‘’Er passeert een hele generatie studenten die zich onze stad niet anders zal herinneren dan een aaneenschakeling van omleidingen en andere fietsongemakken. Dat is niet goed voor Tilburg’’. Gelijk heeft-ie, niet voor niets deed Tilburg het slecht bij de eerste Fietsstadverkiezing (2018).

Tilburg had lange tijd een naam hoog te houden op het gebied van fietsverkeer. Veertig jaar geleden kwamen buitenlandse delegaties zich hier vergapen aan een prachtig rood fietspad dwars door de stad. Nu lijkt Tilburg die naam te zijn kwijt geraakt; Tilburg stond zelfs buiten de Top 100 (!) in het overzicht dat de Fietsersbond maakte na een nulmeting in 2018 van alle Nederlandse gemeenten.

Op 28 februari 2020 volgt de uitslag van de tweede verkiezing. Dan zien we of er beweging zit in de positie van Tilburg. Opmerkelijk is het in ieder geval dat een stad met een bestuur dat al decennia een duidelijk groene component heeft zo achterop lijkt te zijn geraakt.

FietsForum Tilburg sprak verantwoordelijk wethouder Mario Jacobs (GroenLinks) daarop aan. En ja, hij vond zo’n lage positie van Tilburg ook onbestaanbaar. Tijd voor een grondige analyse, vond hij. En hij sprak zelfs de ambitie uit om Tilburg in 2022 weer terug te brengen naar de Top 10!

Daar wil FietsForum Tilburg hem wel een handje bij helpen. Na overleg met de wethouder en zijn ambtenaren heeft het FietsForum dan ook op zich genomen om stevig mee te denken over beleidsmaatregelen die de gemeente zou moeten nemen om richting de top 10 van fietssteden te komen.

Op basis van de uitslag van 2018 is duidelijk dat er extra aandacht nodig is voor een viertal punten:

  1. Omdat de verkiezing met name gebaseerd is op een publieksenquête, zal moet worden nagedacht over de motieven waarmee mensen de enquête invullen.
  2. Ook objectieve criteria maken deel uit van de weging. Anders dan andere gemeenten besloot Tilburg een aantal jaren geleden aan fietsers geen voorrang te geven op rotondes binnen de bebouwde kom. Dat leverde een slechte score op voor Tilburg. Inmiddels ligt er het voornemen om alsnog fietsers op rotondes voorrang te geven, maar gezien de verbouwingskosten, zal dit wel even duren.
  3. Tilburg kent verhoudingsgewijs veel plekken met behoorlijke snelheidsverschillen tussen typen weggebruikers, en dus gevaar voor de zwakkere verkeersdeelnemers. Gaan we soorten weggebruikers scheiden of moet de autosnelheid op veel plaatsen terug naar 30 km?
  4. Tilburg heeft last van een hoge omrijdfactor voor de fiets. Met andere woorden van punt A naar punt B dat een kilometer verderop ligt, moet je in Tilburg vaak meer omfietsen dan in andere gemeenten.

Daar wil FietsForum Tilburg hem wel een handje bij helpen. Na overleg met de wethouder en zijn ambtenaren heeft het FietsForum dan ook op zich genomen om stevig mee te denken over (beleids)maatregelen die de gemeente zou moeten nemen om richting de top 10 van fietssteden te komen.

We willen de wethouder in 2020 houden aan zijn ambitie. Maar eerst kijken we met belangstelling uit naar de resultaten van de verkiezing van de Fietsstad 2020.

Meer weten over de fietsstadverkiezing: www.fietsersbond.nl

3 gedachten over “Tilburg als fietsstad weer terug in de top 10?”

  1. Bij veel rotondes is het als fietser/voetganger onmogelijk om te zien of er achter de rotonde auto’s aankomen. Beplanting en kunstwerken zijn belangrijk, maar ze verhinderen goed zicht. Daar komt bij dat je je nek veel te veel naar links moet draaien, door de bocht in de rotonde. Hoe ouder, hoe lastiger. Dit zou kunnen worden meegenomen.

  2. Ook ik was in 1991 bij mijn komst naar Tilburg blij verrast door de vele fietsvoorzieningen en de fietskilometervergoeding van mijn nieuwe werkgever. Maar in de loop van de jaren is die fietservaring steeds minder positief geworden.
    Zo lijken de doorgaande fietsroutes veel minder duidelijk aanwezig. En soms is wat een positieve aanpassing leek, veranderd in het tegendeel. Ik doel hiermee op de verbrede fietspaden. Het lijkt wel of veel fietsers die nu beschouwen als tweerichtingenpaden en te beroerd zijn het eveneens brede fietspad aan de overkant te gebruiken. Nu moet ik overal bedacht zijn op tegemoetkomend verkeer!
    Tip om omrijdroutes te verminderen: maak van mijn eigen gebruikelijke route van de voormalige Centrale Bibliotheek aan het Koningsplein naar de nieuwe bieb in de LocHal een veilige fietsroute voor iedereen.
    Koningsplein,
    Katterug (veilig de Cityring oversteken via het zebrapad),
    Stadhuisstraat (werkverkeer!),
    Heuvelstraat over (even van de fiets af),
    Willem II straat en
    Willem II passage.
    Nog even wachten op de fietsenstalling voor de bibliotheek/ Noordzijde station.

    1. Dag Wilma,

      Dank voor je reactie.
      We nemen tips en adviezen van fietsende Tilburgers graag mee naar onze gesprekken met de gemeente.
      Voor fietsende Tilburgers die regelmatig fietsproblemen in de stad zien hebben wij een steungroep van ”Fietsnetwerkers”. Ben je daarvan nog geen lid, maar vind je het wel leuk om daar aan deel te nemen en zo het fietsen in de stad veiliger en comfortabeler te maken? Meld je dan aan via leon@fietsforumtilburg.nl (kan ook via https://www.fietsforumtilburg.nl).

      Gelukkig 2020!

      Rob van Mierlo

Laat een antwoord achter aan Rob van Mierlo Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.