Tilburg – Den Bosch

Waarom is deze snelfietsroute wenselijk?

De steden ’s-Hertogenbosch en Tilburg liggen hemelsbreed op goed befietsbare afstand van elkaar. Van stadshart tot stadshart gaat het om nog geen 22 kilometer.  Het zijn beide grote steden, samen goed voor circa 320.000 inwoners en duizenden arbeidsplaatsen. Bovendien vinden we de kernen van Berkel-Enschot, Udenhout, Helvoirt, Haaren en Vught  tussen beide steden. Vanuit deze kernen vertrekken er dagelijks veel ondernemers, scholieren en werknemers naar Tilburg of Den Bosch. Er zijn meerdere opties voor een snelfoutroute op dit traject, de huidige mogelijkheden om te fietsen van stad naar stad zijn voor het FietsForum een doorn in het oog. Elk van de bestaande mogelijkheden kent duidelijke nadelen. Langs de N65 is het fietsen ongezond en onaangenaam. Omdat de kruispunten zijn geoptimaliseerd voor het autoverkeer, sta je als fietser vaak op meerdere punten lang te wachten op groen licht. De tegenhanger hiervan is de route over de oude Bossche Baan langs de zuidkant van de Loonse en Drunense duinen. Aangenaam fietsen met ruimte voor snelheid, maar wel vele kilometers extra, waar je als forens niet op zit te wachten iedere ochtend. De route door de kernen van Udenhout, Helvoirt en Vught is eigenlijk geen optie te noemen. Het FietsForum ziet op dit traject veel mogelijkheden  voor verbetering.

[miniflickr photoset_id=72157637723364324&sortby=relevance&per_page=50]

 

Welk traject geniet de voorkeur?

De ideale verbinding  waarvoor het Fietsforum pleit  is een nieuwe snelfietsroute parallel aan de spoorlijn Tilburg – Den Bosch. Deze nieuw aan te leggen verbinding begint tussen Berkel-Enschot en Udenhout en loopt tot de rand van Vught. Deze optie wordt aangeduid met een 1 op de onderstaande kaart. Aan de kant van ’s-Hertogenbosch loopt het traject vervolgens via Kamp Vught en langs het afwateringskanaal de stad in. Ter hoogte van het nieuwe Ricoh kantoor zijn er meerdere vervolgroutes denkbaar. Aan de kant van Tilburg loopt de route via de Sweelincklaan de stad in. Door het overgrote deel van het traject langs het spoor te leggen ontstaat er een mooie rechte verbinding met een minimaal aantal onderbrekingen. Ten opzichte van de huidige mogelijkheden betekent het nieuwe traject  een reductie van 2,5 fietskilometers en vooral veel tijdwinst. Wanneer het nieuwe stuk snelfietsroute onhaalbaar blijkt, zien we de meeste potentie in een upgrade van de nu praktisch onzichtbare route tussen Udenhout en Helvoirt, via de Leemkuilen, de Hooghoutseweg en de Gijzel. Deze optie wordt met een 2 aangeduid op de kaart hieronder.

Kaart met voorgestelde tracé tussen 's-Hertogenbosch en Tilburg. Gele stippen duiden nieuwe infra aan, rest is over bestaand netwerk
Kaart met voorgestelde tracé tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg. Gele stippen duiden nieuwe infra aan, rest is over bestaand netwerk

Wat moet er nog gebeuren?

De voornaamste actie bestaat uit de constructie van de snelfietsroute tussen Udenhout en de IJzeren Man. Het gaat om een stuk van 7 kilometer nieuwe fietspad en het is daarmee de grootste constructie binnen de Visie Snelfietsroutes van het FietsForum Tilburg. Ook moeten enkele kruisingen heringericht worden om het fietsverkeer in de voorrang te brengen en de situatie te verduidelijken. Voorts verdienen meerdere bochten de aandacht, omdat ze momenteel te scherp zijn en daarom niet thuis horen in een snelfietsroute.

Fietssnelweg-Tilburg-Den-Bosch

1 gedachte over “Tilburg – Den Bosch”

  1. Gezien de huidige ontwikkelingen, ook vanuit de regering met een grote pot geld voor fietsinfrastructuur, is extra aandacht geboden om deze snelfietsroute zo snel mogelijk gerealiseerd te krijgen. Een goede afstemming met de voorloper van de Snelfietsroute, de Sternetfietsroute in Tilburg, kan hierop afgestemd worden. In Berkel-Enschot zijn er nu diverse uitbreidingen geweest met nieuwe fietspaden. Time for action….;)

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.