Tilburg – Eindhoven

Waarom is deze snelfietsroute wenselijk?

Eindhoven en Tilburg zijn de grootste steden van Brabant. Beide hebben meer dan 200.000 inwoners. Circa 3.400 mensen uit Tilburg werken in Eindhoven. Ongeveer 2.000 mensen uit Eindhoven werken in Tilburg. Tussen beide steden vinden we bovendien meerdere dorpen die sterk aangewezen zijn op de centrumsteden voor onderwijs, voorzieningen of werkgelegenheid. Hoewel Tilburg en Eindhoven goed met elkaar verknoopt zijn via snelwegen en spoorwegen liggen er nog steeds kansen voor de fietser. De spoorverbinding maakt immers een boog via Boxtel en de A58 kent regelmatig files. De concurrentiepositie van de fiets is heel gunstig. Deze verbinding is niet alleen van belang voor het utilitaire verkeer,maar ook voor het recreatieve en toeristische fietsen. Tussen Tilburg en Eindhoven vinden we namelijk een prachtig landelijk gebied en een toeristisch gezien zeer aantrekkelijk dorp als Oirschot. Delen van de voorgestelde route zijn nu al onderdeel van het recreatieve fietsroutenetwerk.

Welk traject geniet de voorkeur?

Tussen Tilburg en Eindhoven bestaat eigenlijk maar één serieuze optie: de route langs het kanaal. Het FietsForum stelt voor om het Wilhelminakanaal te volgen tussen Tilburg en Oirschot. Ter hoogte van Oirschot buigen we af naar de Eindhovense dijk en de Oirschotsebaan. Het laatste deel wordt zo een mooie rechte lijn richting de Eindhovense binnenstad.

We hebben ook andere mogelijkheden geanalyseerd, zoals een route via Oisterwijk, Moergestel of Best. Geen van de alternatieven biedt dezelfde kwaliteit als de route langs het kanaal. Men moet door bebouwd gebied, komt conflictsituaties tegen of wordt geconfronteerd met omrijden. De route langs het kanaal kent een behoorlijke omrijfactor (1.11), maar is wel direct, biedt mogelijkheden voor exclusiviteit voor de fietser en er zijn prettige stopplaatsen bij Biest-Houtakker, Haghorst en de Heilige Eik.

Trace Tilburg-Eindhoven

Wat moet er nog gebeuren?

Voornamelijk de verharding is een knelpunt op de route langs het kanaal. Circa de helft van de route kent geen asfaltverharding, maar tegels. Regelmatig liggen de tegels los of treffen we te grote gaten in de verharding. Op grote delen is een comfortabele breedte onvoldoende aanwezig, verbreding is daar noodzakelijk. We telden 17 plekken waar hinderlijke paaltjes staan, dat zijn er mogelijk nog meer. De toegevoegde waarde daarvan was zelden duidelijk. Verder is de route gezegend met een zeer beperkt aantal conflictsituaties. Het aantal keren dat men moet oversteken of ander verkeer tegenkomt, is bescheiden. Echter, wanneer het wel voorkomt, heeft de fietser geen voorrang. We telden 8 locaties op de route waar de fietser de voorrang zou moeten krijgen. Tot slot blijkt het beheer een aandachtspunt te zijn. Op meerdere plaatsen liggen takken, groeit het gras over het fietspad of hangen struiken in de weg.

[miniflickr photoset_id=72157642733840713&sortby=date-posted-asc&per_page=50]

 

Wanneer overgegaan wordt tot het opwaarderen van de huidige route Tilburg – Eindhoven is het zaak de route goed te verankeren in beide steden. Eindhoven heeft hiertoe al meerdere goede stappen gezet. Recent is de Oirschotsedijk omgevormd tot hoogwaardige fietsverbinding. Het is daarmee een rode loper geworden richting de Eindhovense binnenstad. Ook werken Eindhoven en de SRE aan de Slowlane: een ringbaan voor fietsers. Onze route doorkruist deze slowlane ter hoogte van de Oirschotsedijk en het Beatrixkanaal. Aan de zijde van Tilburg zijn verdere inspanningen gewenst. De snelfietsroute moet de stad in worden getrokken via Koningshoeven, de Meierijbaan of de Oisterwijksebaan. Verder acht het FietsForum het wenselijk dat de afzonderlijke snelfietsroutes goed aan elkaar geknoopt worden. Dit kan het best gebeuren door de route door te trekken langs het kanaal, bij de Jac. Van Vollenhovenstraat aan te sluiten op een snelfietsroute naar Den Bosch en ter hoogte van het Tweestedenziekenhuis verbinding te zoeken met de routes naar Waalwijk en Oosterhout. Op den duur is een doorlopende en herkenbare verbinding langs de zuidkant van Tilburg ook wenselijk. Op die wijze kunnen Breda en Eindhoven met elkaar verbonden worden.

1 gedachte over “Tilburg – Eindhoven”

  1. Blijft de geplande fietsroute tussen Tilburg en Oirschot aan dezelfde kant van het Wilhelminakanaal? Nu wordt bij Biest-Houtakker het Wilhelminakanaal overgestoken.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.