Tilburg scoort slecht bij de Fietsgemeenteverkiezing 2024

Politici en beleidsmakers zijn gek op lijstjes. Hoe goed doen we het in vergelijking met andere steden, dat willen ze allemaal weten. Voormalige wethouder Jacobs sprak zelfs enige jaren geleden de ambitie uit om op te stomen richting top 10! En eerlijk is eerlijk, ook het FietsForum keek uit naar het resultaat van de verkiezing van Fietsgemeente 2024.

Op de ranglijst van 342 Nederlandse gemeenten eindigde Tilburg bij de 2-jaarlijkse verkiezing van de beste fietsgemeente nota bene als nummer 270! In 2022 stonden we nog op plek 152. Het resultaat kwam onverwacht, zeker nadat een spectaculair groot aantal van 1.280 respondenten uit Tilburg (na Amsterdam de meeste) een enquête invulde. In deze infographic zie je een overzicht van de resultaten. Je leest de uitgebreide resultaten via de website van de fietsersbond.

Omdat Tilburg over zijn plek in 2022 niet tevreden was, liet het Bureau Goudappel destijds een analyse maken van het resultaat. Daar kwam uit naar voren dat het belangrijk is ‘’… om meer fiets-minded te denken in onder meer beheer en onderhoud van wegen en fietspaden, (fiets)beleid én de uitvoering daarvan in de praktijk en communicatie over fiets.’’ Aangeraden werd ook om te promoten dat meer Tilburgers een enquête zouden invullen. En dat gebeurde, onder meer via het platform Tilburg Fietst! Dat zou, naar verwachting, een positief effect hebben op het resultaat. Die vlieger ging dus niet op.

Is het echt zoveel slechter geworden voor fietsers? Is de intensieve verbouwing van de binnenstad hier debet aan?

Analyse gesloten vragen

De 2-jaarlijkse enquête van de Fietsersbond bestaat uit vier objectieve en vijf subjectieve categorieën (zie infographic), die alle worden gewaardeerd op een schaal van 5. De subjectieve categorieën tellen zwaarder dan de objectieve. Bij de objectieve factoren valt alleen op dat de waardering van de stedelijke dichtheid is veranderd ten opzichte van 2022, maar met 4,5 nog steeds hoger is dan die van andere grote Brabantse gemeenten. Deze factor is overigens nauwelijks te beïnvloeden.

Bij de subjectieve factoren valt verreweg het meest op dat de Tilburgse respondenten het fietsen voor kinderen en ouderen in twee jaar veel gevaarlijker zijn gaan vinden (van 3,5 naar 2,9). Ook worden de fietsvoorzieningen, het onderhoud ervan, de logica van de verbindingen en daarmee ook de beleving van het fietsen als slechter (nl. 0,3) ervaren.

Vergeleken met de andere grote Brabantse gemeenten is het resultaat van Tilburg iets minder dramatisch. Eindhoven heeft een gelijke eindscore, maar doet het vooral beter qua rotondes in de voorrang voor fietsers (nl. 4,0). Voor Breda geldt dat nog veel sterker; daar zijn alle rotondes fietsvriendelijk ingericht en is de score 5,0. ’s-Hertogenbosch doet ’t verbazingwekkend het best van de vier grootste Brabantse steden. Op alle subjectieve categorieën zijn ze beter dan de andere steden. Overigens is heel Midden-Brabant qua scores achteruitgegaan in vergelijking met 2022, uitgezonderd Loon op Zand.

Het is maar een lijstje natuurlijk, en er is wel het een en ander op de methodiek aan te merken, maar het is wel een lijstje dat op het gemeentehuis een beetje zeer doet. 

Analyse tips, tops en opmerkingen

FietsForum Tilburg heeft toegang gekregen tot de verkregen data. 700 van de 1.280 respondenten heeft gebruik gemaakt van de mogelijkheid een tip, top of opmerking over het fietsen in Tilburg  te geven. Deze data hebben wij geanalyseerd. 8% van deze open antwoorden waren tops, 91% tips.  

We hebben de tips gecategoriseerd en hieruit hebben we een top 10 van ergernissen kunnen samenstellen:

  1. Onderhoud. Last van o.a. drempels, boomwortels, smalle fietspaden, omleidingen, geen geasfalteerde fietspaden
  2. Niet kunnen doorfietsen. Last van o.a. shared space inrichting, afstelling verkeerslichten, obstakels, onduidelijkheden, ontevreden over fietsstraten
  3. Onveiligheidsgevoel op fietsroutes. Ook wens voor 30km zones, gebrek aan verlichting
  4. Last van het gedrag van anderen op het fietspad en het gebrek aan handhaving daarop
  5. Men ervaart dat de fiets niet op 1 staat in het beleid en ziet oplossingen die niet realistisch zijn
  6. Men ervaart onveiligheid bij rotondes en heeft last van de onduidelijkheid (wel/geen voorrang)
  7. Door de diverse populatie fietsen/fietsers heeft men last van snelheidsverschillen, vooral ook in combinatie met smalle fietspaden
  8. Schoonhouden. Men noemt last van glas en takken en behoefte aan gestrooide fietspaden in de winter.
  9. Fietsparkeren. Men vindt het slecht geregeld, o.a. rolbanen, te weinig nietjes op bepaalde locaties
  10. Men zou ontheffing willen voor de speedpedelec op het fietspad

Hieronder een verdere uitwerking van de tip/tops:

  • Men noemt dat Tilburg ooit voorop liep met rode fietspaden en dé fietsstad was > er is weinig meer van over.
  • Onduidelijkheid (2) leidt ertoe dat mensen zich niet aan de regels houden (4). En dit geeft weer onveilige situaties (3)
  • Er wordt veel genoemd dat het druk is op het fietspad, vooral in de spits. Daarnaast ook spookrijders. Maakt dat fietsenpaden niet meer van deze tijd zijn (te smal). Daardoor last van snelheidsverschillen (7). En dit geeft weer onveiligheid (3)
  • Last van te hard rijdende e-bikes en maaltijdbezorgers en hun gedrag
  • Verzoeken om vrijliggende fietspaden (van asfalt) en 30km zones
  • Verzoek om fiets op 1 te zetten en auto te weren uit binnenstad
  • SFR’s positief
  • Gratis fietsparkeren wordt prettig ervaren, bikey systeem twijfelachtig. Blauwe vakken en kort parkeren twijfelt men over (handhaving te streng). Men mist parkeervoorzieningen buiten het centrum: bij winkelscentra, verzorgingshuizen etc.
  • Door vele werkzaamheden (tijdelijk, maar soms heel lang) omleidingen en afwijkende situaties. Die geven onduidelijkheden (2) en die maken dat mensen bijv tegen richting in blijven fietsen (4).
  • Er wordt veel ongemak ervaren (1) door drempel, boomwortels, stenen ipv asfalt. Ook slechte kwaliteit fietspaden (bijv Goirkestraat, Ringbanen). Plus te weinig ruimte voor de fietser (geparkeerde auto’s, auto’s die langsscheuren). Dit leidt ertoe dat men geen fijne doorfietsroutes vindt om de stad te doorkruisen of te verlaten
  • Fietsstraten worden als onveilig ervaren, gedrag automobilisten wordt genoemd (snelheid, maar ook parkeren op fietsstrook/fietspad)
  • Ongelukken/aanrijdingen worden genoemd (of gezien of zelf, bijna, ongeluk gehad) a.g.v. onoverzichtelijke situaties
  • Shared space (bijv. Pieter Vreede plein, station, Spoorzone) wordt als erg onveilig benoemd
  • Aantal straten / kruispunten worden regelmatig genoemd als geen fijne doorfietsroute of onveilig:
    • Korvelseweg/Besterd > onveilig
    • Bosscheweg > slecht wegdek
    • Goirkestraat
    • Hoefstraat
    • Trouwlaan > fietsstraat onveilig
    • Kruispunt AH XL
  • Doorfietsen wordt belemmerd door afstelling stoplichten, drempels, slecht wegdek, omleidingen
  • Er zijn veel opmerkingen over rotondes: onveilig voor fietsers, onoverzichtelijk voor auto’s, overal andere voorrangssituatie geeft onveiligheid. Vooral Reeshof wordt genoemd
  • Glas op fietspaden wordt genoemd met risico op lekker banden, overhangende takken, onvoldoende strooien in de winter, gebrek aan bladeren vegen in de herfst (8)
  • Velen verzoeken tot handhaving van ‘gedrag’: spookrijden, te snel rijden, naast elkaar rijden
  • Onveiligheid voor ouders met kinderen op fietspad en ouderen

Hier enkele quotes:

  • De wegen zijn verschrikkelijk. Je kunt geen doos eieren vervoeren in je fietsmand. Die zijn geheid kapot door alle kuilen en hobbels in de weg
  • Het netwerk van fietspaden in het centrum is verouderd
  • De nieuwe fietsrotondes met twee richtingen zijn een regelrechte ramp
  • Er zitten veel gaten/verhoging van de boomwortels en met een snelle fiets is het dan geen comfortabel ritje meer
  • Het zou fijn zijn als de fietspaden en dan met name centrum binnenstad glas vrij zijn, dit vanwege vele lekke banden

We zullen deze analyse ook delen met de gemeente.
Wat wil jij ons meegeven? Wat heeft volgens jou de hoogste prioriteit?

Bron header: FietsForum Tilburg
Bron infographic: Fietsersbond
Icoon aanhalingstekens: Icoon Ivan pocike

4 gedachten over “Tilburg scoort slecht bij de Fietsgemeenteverkiezing 2024”

  1. Er is grote behoefte aan ruime vrijliggende fietspaden. Binnen de ringbanen fietst men vaak op suggestiestroken tussen geparkeerde auto’s en verkeer. Steeds moet er uitgewijkt worden voor dubbelgeparkeerde bestelbusjes e.d.
    Gezien de beperkte ruimte is dit alleen mogelijk als op veel straten binnen de ringbanen eenrichtingsverkeer wordt ingesteld. Dit zou gepaard kunnen gaan met overal 30 km
    Het is simpel, wil het fietsverkeer meer ruimte krijgen dan zal dit ten koste moeten gaan van de ruimte voor de auto.

  2. Doe iets aan die ##$%^&^&&**&-verkeerslichten. Huidige afstelling vraagt om door rood te rijden. Vooral in de buurt van gasthuisring/ Spoorlaan en gasthuisring / Burg Broxlaan.

  3. Fietspaden afsluiten is lekker makkelijk. Fietsers zijn altijd de klos als er weer eens wordt afgesloten. Nu weer B. Broxlaan. Sluit eens de auto’s af.

    Het lijkt wel of de gemeente het fietsen wil ontmoedigen.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.