Waarom is deze snelfietsroute wenselijk?
Van alle voorgestelde snelfietsroutes is de route tussen Turnhout en Tilburg het langste. Hemelsbreed gaat het om 28 kilometer. We verwachten dan ook niet dat er veel fietsers zijn die op dagelijkse basis de hele afstand overbruggen. Eerder verwachten we fietsverkeer van de tussenliggende dorpen naar een van beide steden, zoals van Baarle-Hertog naar Turnhout of van Alphen naar Tilburg. Aan de kant van Vlaanderen wordt er bovendien hard gewerkt aan een netwerk van fietssnelwegen, Fietsostrades genaamd. Er loopt nu al een verbinding tussen Turnhout en Antwerpen. De verbinding naar Herentals is nog onder constructie. De verbinding Tilburg – Turnhout zou dus aan kunnen sluiten op dit Vlaamse netwerk. Het FietsForum hecht ook aan de symbolische waarde van deze snelfietsroute. Hiermee kunnen we laten zien dat een grotere regio vormen en dat we voorbij de bestuurlijke grenzen kunnen kijken. De verbinding kent nu al een belangrijke recreatieve functie. Het is populair bij wielrenners, dagjesmensen en groepen senioren. Die populariteit lijkt alleen maar toe te nemen. Al die redenen samen zijn voor het FietsForum voldoende om te pleiten voor de snelfietsroute Turnhout – Tilburg.
Welk traject geniet de voorkeur?
Over het traject behoeft eigenlijk geen discussie te bestaan; het ideale traject is de oude spoorverbinding tussen Tilburg en Turnhout. Deze verbinding kennen we in Nederland als het ‘Bels Lijntje’. Het traject voor de snelfietsroute zal beginnen aan de noordkant van Turnhout, ter hoogte van de brug over het kanaal, vlakbij het station en de binnenstad. Het loopt door via Baarle-Nassau, Baarle-Hertog, Alphen en Riel tot Tilburg-Blaak. Op het eindpunt takt de route aan bij het lokale netwerk en kan de fietser zijn of haar weg vervolgen naar de Reeshof, richting de Universiteit van Tilburg of het centrum.
Wat moet er nog gebeuren?
Hieronder presenteren we aan de hand van foto’s de voornaamste knelpunten op de route. Het huidige Bels Lijntje is vooral te smal. Eigenlijk verdient de route over de volledige lengte verbreding. Daarnaast is het traject op enkele punten aangetast. Het gaat dan om de delen door Alphen en Baarle heen. Herstel is daar wenselijk. Verder heeft de fietser bij de meeste kruispunten géén voorrang. Zelfs op de meest onbenullige kruisingen moet de fietser in de remmen om voorrang te verlenen aan een tractor. Dit is voor de snelheid en het fietsplezier van de fietser erg hinderlijk. We zien dan ook graag herinrichting van veel kruisingen in Nederland én in België, zodat de fietser in de voorrang kan.
[miniflickr photoset_id=72157637469877835&sortby=interestingness-asc&per_page=50]