In Dublin is van 25 t/m 28 juni 2019 weer het jaarlijks terugkerende Velo-City geoganiseerd. Het FietsForum Tilburg is aanwezig geweest en heeft van de diverse thema’s een aantal aantekeningen van gemaakt.
Openiningsceremonie
De verwachting van deze conferentie is dat er veel innovaties en slimme technologische ontwikkelingen gepresenteerd worden m.b.t. het stedelijke leven en de mobiliteit. Zelfrijdende auto’s, drones. Gaan we in de richting van de stad van de toekomst die we ook echt willen?
Designing the future sity of 2030
Experts uit Mexico, Nederland en UK vertellen over onderzoek en geven voorbeelden. Beginnen met een visie voor inclusieve fietsinfrastructuur. Mexico: veilige wegen naar school; nu loopt 42% naar school en slechts 1,3% fietst. Dat moet veranderen. Bovendien 652 fietsdoden per jaar.
Future City (UK): o.a. e-scooters (elektrische steps) die veel onveiliger zijn dan fietsen vanwege de kleine wielmaat en de snelheid (25 km).
Fietsdistricten in Amsterdam, ingericht via de ogen van fietsers. Naar een stad met alleen fietsen (en lopen). Nu al 36% van de mobiliteit met de fiets. Verder: automatisch rijdende robots voor het vervoer van producten. De naam (snel)fietsroutes veranderen in lagesnelheidspaden o.i.d.
Behaviour Change and cycling
Gedragsverandering in het fietsverkeer: – Welk gedrag willen we bereiken? – Begrijp het gedrag – Voor welke capaciteit – Motivatie – Kansen aangrijpen – het gedrag beïnvloeden – technieken: educatie, overtuigen, een situatie van winst creëren , training, beperkingen, alcoholslot, modellering, bekwaming.
Fietsen: een smarter travel challenge. Make it fun, social and easy.
Cycling infrastructure and protecting environment.
Ierland heeft een strategie om “Greenways”aan te leggen. Dat geldt ook voor fiets- en wandelpaden. Een groene infrastructuur dus. Voorbeeld: de Galway to Dublin Cycleway Project (280 km). Noorwegen legt zich erop toe om het fietsen in de winter te bevorderen. Om de fietspaden schoon te krijgen gebruikt men na het verwijderen van de sneeuw geen gwoon strooizout, maar milieuvriendelijk organisch zout. De fietspaden bleken in de winter beter te berijden, maar er meer onderhoud nodig en de prijs is 15x die van wegzout.
Kids on bikes. The future of cycling.
Verschillende initiatieven en programma’s die door nationale fietsersbonden ontwikkeld zijn om kinderen degelijk en veilig te leren fietsen. Belangrijk voor het bewegen (gezond), het plezier en ook de geestelijke gezondheid. Heeft ook te maken met gezinsplezier, milieu en transport, sport. The Bikeability Trust heeft een driestappenprogramma ontwikkeld voor fietstraining. (Ik betwijfel of dergelijke programma’s in Nederland werken, omdat fietsen hier van jongsaf in de opvoeding wordt meegenomen, de ouders fietsen hier ook.)
De British Cycling Youth Sport Trust wil Engeland veranderen in een echt fietsland: Kids on bikes via een programma met een drieledige structuur: – van 2 tot 5 jaar, – van 5 tot 11 jaar en – vanaf 9 jaar. Vanaf 11 jaar: fietsen in allerlei verschillende omstandigheden (ook off-road, BMX, enz.). Inclusief en uitdagend.
Human Behaviour as Design Inspiration for infrastructure of all ages and abilities
Het maken van “Desire Lanes” voor alle leeftijden en bekwaamheden.
Vooral in Kopenhagen geanalyseerd. Hoe reageren fietsers op de infrastructuur en op potentiële conflicten. De observatie van menselijk gedrag is een cruciale fase om een juiste infrastructuur aan te leggen. “Women Led Cities”. Ook onderzoeken in Montral (data maken fietsers zichtbaar), Barcelona, Amsterdam en Parijs (wat voor fietsers zijn er op de weg).
Good Companions: combining cycling with public transport
Een alternatief voor de auto in de van-deur-tot-deur mobiliteit. Hoe bijvoorbeeld snelfietsroutes bijdragen aan duurzaam transport in plaats van ermee te concurreren. Voorbeeld: de omgeving Kopenhagen. Digitaal: The Travelplanner biedt informatie.
Er zijn “Hubs” met roltrappen naar het openbaar vervoer.
Helsinki en omgeving heeft een 5-jaars strategie om het fietsen te bevorderen (in combinatie met openbaar vervoer.
Het is belangrijk om de intermodaliteit te versterken (Voorbeelden Dublin en Augsburg).
Provincie Gelderland: SFR-routes die aansluiten op het openbaar vervoer (voorbeelden o.a. Arnhem – Nijmegen en Tilburg – Waalwijk.
Cycle Highways
Het CHIPS project (Cycle Highways Innovationfor smarter People transport and Spatial (ruimtelijke) planning) is een internationale samenwerking sinds 3 jaar van partners uit België, Nederland, Duitsland, UK en Denemarken. Hier o.a. Provincie Gelderland, Breda University (NHTV) en Vlaams-Brabant. Vooral twee componenten: branding (de naam SFR populariseren) en wayfinding (bewegwijzering enz.) F261 Tilburg – Waalwijk weer als voorbeeld, o.a. het effect van de belijning.
The sport of cycling as a catalyst for everyday ccycling
Deense experts hebben onderzocht welk effect sportfietsen heeft op het alledaagse gebruik van de fiets. Samenwerking tussen de Cycling Embassy en de UCI.
Een paneldiscussie waaruit voorl blijkt dat fietsen een oplossing is voor allerlei problemen.
Cycling & Gender
Angela van der Kloof: Er zijn verschillen wat betreft fietsdeelname tussen mannen en vrouwen. Maar er is niets dat zoveel bijgedragen heeft aan de vrouwenemancipatie als de fiets. De fiets als “Freedom Machine”. In Spanje wordt fietsen van vrouwen gepromoot door fietstochten te organiseren. Waarom fietsen jonge vrouwen en tienermeisjes niet in Dublin?
Vrouwen willen in een samenleving die door mannen is ingericht bijvoorbeeld autovrije steden.
Connecting Cities
Duurzame en innovatieve Cycling Highways. In Nederland zouden ze (de SFRoutes) volledig duurzaam moeten zijn in 2050.
Ook aandacht voor de verwarming van fietspaden via het warmtenet of het grondwater: betere omstandigheden in de winter. Verder: verkeersinformatie voor fietsers, afgestemd op hun gebruik. Digitale ondersteuning voor fietsers (routes, parkeren, voorzieningen, enz.)Goede combinaties voor fietsers met het openbaar vervoer. Een netwerk in Denemarken tussen 27 gemeentes rond Kopenhagen voor fietsers die dagelijks tussen de 5 en 30 km fietsen. Een nieuwe fietskaart van Londen met allerlei informatie.
We kunnen ook leren van successen in Zuid-Amerika: de Center Bike Lanes in Bogota (Colombia): het vermijden van conflicten met bushaltes, met voetgangers, met zijwegen en met geparkeerde auto’s. Fietsen is dan relaxter en sneller.
Cycling Happiness for everyone: an exploration of the Fietsersbond’s new Bicycle Vision 2040
Een nieuwe fietsvisie is noodzakelijk door de nieuwe omstandigheden: veroudering, immigranten, klimaatverandeing, economie, milieu).We willen naar nul verkeersdoden, 50% minder fietsongevallen, 40 % meer vervoer met cargobikes, 100% meer fietsverkeer in de stad, veel verschillende fietssoorten, 30 km/uur is het nieuwe 50 km. Bespreking in verschillende discussiegroepen.
Sluitingsceremonie.
Uitgaande van de huidige stand van de steden, gaan we dan met de nieuwe ontwikkelingen werkelijk in de gewenste richting? Experts van over de hele wereld discussiëren over belangrijke ontwikkelingsonderwerpen, zoals inclusie, toegankelijkheid, gender en hoe we de Stad voor Iedereen scheppen en er naar toe werken.