Op woensdagavond 22 mei organiseerde het FietsForum Tilburg een fietscafé met de titel: Het station als fietsknooppunt. Hieronder treft u een kort verslag van de avond. De getoonde video en de presentaties hebben we hierin opgenomen.
De avond werd afgetrapt met een video, gemaakt door Lois de Jong (www.explainvideo.nl) in opdracht van het FietsForum. Hierin werden de voornaamste feiten gepresenteerd van Tilburg, de treingebruikers en de gebruikers van de bewaakte en onbewaakte stalling bij station Tilburg CS. Ook wordt treffend duidelijk gemaakt dat de verbouwing van het station kansen biedt. Kansen die wel gepakt moeten worden. De hele video kunt u hieronder bekijken.
Na de video nam Tjalda Kalsbeek het woord, als een van de drie hoofdsprekers op de avond. Tjalda werkt bij de gemeente Tilburg. Daarom ook presenteerde zij de huidige plannen voor de fietsenstalling bij station Tilburg CS. Daarbij wordt voorzien in een forse uitbreiding van de capaciteit. We gaan richting de 9000 plaatsen in de definitieve versie verdeeld over bewaakte en onbewaakte stallingen. Dat moet voorlopig voldoende zijn. Volgens de prognoses van de gemeente gaan we richting de 7700 fietsen in 2020. Er zal een telsysteem in de rekken komen (“de klicker”), waardoor het makkelijker moet worden om een vrije plek te vinden. De gemeente gaat over op een strenger handhaving en ruimbeleid. Fietsen worden eerdere verwijderd en minder lang bewaard. Hierdoor moet er ook meer ruimte ontstaan, bovendien zorgt dit voor een ordelijk straatbeeld. In de nieuwe stallingen moet het makkelijker worden om in de hogere rekken te komen. Ook komt er ruimte voor aparte fietsen, zoals bakfietsen, e-bikes en transportfietsen. Die kun je in de huidige situatie lastig kwijt of niet opladen. De plannen voor de zuidzijde zijn zo goed als definitief. Voor de stallingen aan de noordzijde moet er eind 2013 duidelijkheid zijn. Juist de noordzijde biedt dus nog mogelijkheden voor inspraak.
Juist de weg van en naar het station is het meest kwetsbare onderdeel van de treinreis.
De tweede spreker was Kees Miedema. Hij is werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen en daar verantwoordelijk voor ketenvervoer, de verplaatsing van deur tot deur. Kees onderstreepte het belang van het voor- en natransport. Juist de weg van en naar het station is het meest kwetsbare onderdeel van de treinreis. Mensen ervaren dat als meest negatief, zo blijkt uit onderzoek van de NS zelf. Kees benadrukte ook de behoefte aan meer capaciteit. De verwachting is dat het huidige aantal fietsers verder toe zal nemen, zowel in naar als vanaf het station. Dat komt doordat het aantal treingebruikers toeneemt en het aandeel fietsers groeit.
Een stalling kan een echt icoon worden bij de entree naar de stad.
Herbert Tiemens, de derde spreker, is momenteel werkzaam bij de bestuursregio Utrecht en is een van de sprekers van het Dutch Cycling Embassy. In het verleden werkte Herbert bij de gemeente Houten, onder andere aan het nieuwe station in Houten. Hij legde de nadruk op de aantrekkelijkheid van de stalling. Dit deed hij aan de hand van een beeldverhaal. Zijn hele presentatie bestond uit een collectie foto’s van geslaagde en minder geslaagde voorbeelden van stallingen bij treinstations. Deze voorbeelden kwamen uit binnen en buitenland. Een stalling kan een echt icoon worden bij de entree naar de stad. Het is het eerste dat bezoekers zien, wanneer zij de trein verlaten. Daarom is het ook zeker de moeite waard om erin te investeren, aldus Herbert Tiemens.
Na de pauze werd de winnaar bekend gemaakt van de prijs die verbonden was aan de enquete die het FietsForum heeft uitgezet onder treinreizigers. Vervolgens presenteerde Angela van der Kloof, de voorzitter van de avond, de resultaten van deze enquête. Meest opvallende resultaat was mogelijk wel het lage rapportcijfer voor de onbewaakte en bewaakte stalling. Deze en meer resultaten zijn beschikbaar in een aparte post op deze site.
De laatste drie kwartier was er meer ruimte voor debat. Met stellingen en vragen vanuit het publiek en in het panel de sprekers van de avond. Veel aanwezigen voelden de noodzaak om het nu in een keer goed te doen. Geen halve oplossingen, maar een mooie stalling van hoogwaardige kwaliteit met een aantrekkelijke uitstraling. Een echt visitekaartje voor de stad. Concreet idee was een stalling in de vorm van een kruik. Verder werd duidelijk dat veel mensen zich ongerust maken over de afwezigheid van een lift of roltrap. Met een zware fiets de trap op is geen aantrekkelijk vooruitzicht en voor sommige fietsers zelfs onmogelijk. De gemeente kiest waarschijnlijk voor stallingen langs de spoorlijn aan de noordkant, als spiegelbeeld van de zuidzijde. Een goed alternatief hierop zou een fietsenkelder zijn onder het nieuwe stationsplein, zo menen meerdere deelnemers aan de avond. Het is ongetwijfeld duurder, maar biedt meer ruimte voor dubbel ruimte gebruik en geeft een opgeruimd straatbeeld. Kruisend fietsverkeer over het plein wordt voorkomen.
Al met al was het een gezellige, inspirerende en zeker leerzame avond. Hieronder treft u alle presentaties achter elkaar.
Het FietsForum heeft naar aanleiding van deze avond besloten om de gemeenteraad in Tilburg van advies te voorzien voor de ontwikkelingen van de noordelijke stallingen bij het centraal station. We hopen dit advies eind juni naar de raad te kunnen sturen. We zijn alle spreker bijzonder dankbaar voor hun inzet.