Zijn fietsers bovengemiddeld de pineut van werkzaamheden, of lijkt dat alleen maar zo? Er kan in ieder geval veel verbeterd worden. Hierbij mijn ergernissen top 3.
[1] Informatie. De gebruikelijke manier om werkzaamheden aan te kondigen is het plaatsen van een geel bord waarop met zwarte letters gedrukt staat “doorgaand verkeer gestremd”. Wat de betekenis is van “doorgaand verkeer gestremd” is mij lang niet altijd duidelijk. Soms is het gestremd, soms niet. Die onduidelijkheid komt niet voort uit onzekerheden rondom de werkzaamheden. Eerder gaat het om de praktische invulling van het woord ‘verkeer’: men bedoelt gemotoriseerd verkeer. Het is blijkbaar niet de moeite waard om de fietsers ook te informeren. Of de fietser moet omrijden kan hij of zij het beste ter plaatsen zelf beoordelen. De gemiddelde fietser fietst dan ook door wanneer hij of zij het bordje werkzaamheden tegenkomt, terwijl wegblokkades en hekwerk dit onmogelijk maken. Dit probleem is natuurlijk (deels) op te lossen door toevoegingen voor het woord ‘verkeer’ of het gebruik van een autosymbool. Ook op andere punten is de informatievoorziening rondom werkzaamheden niet altijd optimaal.
[2] Duur van de werkzaamheden. Werkzaamheden aan het hoofdwegennet worden door Rijkswaterstaat midden in de nacht uitgevoerd. Wanneer dat onmogelijk blijkt, is er kans op een weekendafsluiting. Met man en macht wordt er dan gewerkt om de weg weer voor de maandagochtendspits open te krijgen. In de regio Tilburg wordt daar blijkbaar anders over gedacht. De hoofdfietsverbinding tussen Tilburg en Oisterwijk was bijna geheel 2012 gesloten om de kruisende NoordOost tangent te kunnen uitbreiden. De Gasthuisring was afgesloten ter hoogte van de tunnel onder het spoor om leidingen te verleggen en de tunnelbak te verdiepen. Dit van begin februari tot midden september. En vorige week las ik dat de hoofdfietsroute langs het kanaal tot eind 2015 afgesloten is, om de verbreding van het kanaal te realiseren. Natuurlijk, de voorgestelde omleiding is nauwelijks echte omleiding te noemen. Het is slechts 1 kilometer extra. Echter, 26 maanden lang, iedere werkdag maakt het tot 1000 extra fietskilometers! Dan zitten er ook nog meer bochten in en een verkeerslicht. Alles bij elkaar een vertraging van 5000 minuten per fietsende forens.
[3] Doelgroep. Nu heb ik niets tegen werkzaamheden op zich. Goed onderhoud is belangrijk en vernieuwing is soms noodzakelijk. Werkzaamheden horen erbij. Mijn begrip voor de overlast wordt alleen aangetast wanneer ik kijk naar de partijen die uiteindelijk voordeel hebben van die werkzaamheden. In veel gevallen is het fietspad opgebroken om werkzaamheden uit te voeren voor andere vervoersmodi (lees: gemotoriseerd verkeer) of voor ondergrondse infrastructuur. Ik verwijs graag terug naar alle voorbeelden onder punt 2. De situatie voor de fietser op de Gasthuisring is zelfs verslechterd. Ook wanneer er de keuze is tussen het afsloten van het (hele) fietspad of het innemen van een deel van de rijbaan voor het gemotoriseerde verkeer, is de fietser vaak de pineut. Hij mag oversteken naar de overkant van de weg, tegen het overige fietsverkeer inrijen, om even verder weer tegen te rijden naar het eigen fietspad aan de juiste kant van de weg.
Heeft u commentaar of suggesties om de top 3 uit te bouwen tot top 10? Laat dan hieronder een reactie achter. Alvast dank!