Wethouder en Fietsfanaat

Marieke Moorman is alweer 6 jaar wethouder in de gemeente Tilburg. Het meerdendeel van het Tilburgse college gaat trouwens op de fiets naar een groot deel van hun werkzaamheden in de stad. Wethouder Moorman heeft zelfs een fietsspreekuur, waarbij ze burgers bezoekt in het stadsdeel Oude Stad, waarvan ze wijkwethouder is.

Terugblik na afzien op de klim

Op haar 20e ging studente Marieke Moorman voor het eerst op fietsvakantie, met haar ouders en haar zus in de Zuid-Westhoek van Ierland. Toen ze eind 20 was, werd ze pas echt gegrepen door het fietsvakantie-virus. Zo deed ze fietsreizen in Frankrijk en Zwitserland met Michel Jehae, in Tilburg welbekend als grondlegger van het Fietsforum en het al jarenlang zeer succesvolle Milieucafé.  Ook fietste ze vanaf Passau naar Sumava, een prachtige streek in Zuid-West Tsjechië en deed ze een deel van de Romantische Strasse in Zuid-Duitsland. Door haar veeleisende baan als wethouder en het moederschap van 2 zoontjes, die inmiddels 5 en 7 jaar zijn, kwamen de fietsreizen wat op de achtergrond. Wel gaat ze elke herfstvakantie een paar dagen met haar partner erop uit. Dan gaan ze samen ook bij voorkeur een dag met de fiets een stad in. Op die manier bezocht ze onder meer de steden Valencia, Barcelona, Rome en de afgelopen herfstvakantie Hamburg: “Op de fiets ervaar je de stad veel meer dan met de auto, de fiets geeft een enorm gevoel van vrijheid, je kunt alle kanten op. Doordat je veel sneller bent dan te voet, kun je in 1 dag veel meer van een stad ervaren als je de fiets pakt.”

Zo ziet fietsen in de Alpen eruit
Zo ziet fietsen in de Alpen eruit: Galibier, Zuidzijde

Dit jaar heeft ze voor het eerst weer een langere fietsvakantie gedaan, nu met man en de 2 kinderen, in Zwitserland. “De oudste van 7 al op zijn eigen fiets en de jongste van 5 op een aanhangfiets met zelfs een helmpje, handschoentjes en eigen versnellingen! Zo leer je ze spelenderwijs het plezier van het fietsen ontdekken. Voor goed gefaciliteerd vakantiefietsen moet je in Zwitserland zijn, dat was fantastisch.”

Voor komende zomer staat een fietsreis met vader en zus naar Zuid-Frankrijk op het programma. Daarvoor moet de komende maanden flink getraind worden: “Bij een fietsvakantie komt toch ook een beetje afzien en overleven om de hoek kijken, wat het extra speciaal maakt. Als ik ‘s middags alweer 80 kilometer op de fiets zit en een stuk moet klimmen in de hitte, met vliegen rond mijn hoofd, dan vraag ik me af: waarom wil ik dit eigenlijk? Maar als het mooi weer is, het landschap schitterend en de route klopt, dan weet je het antwoord meteen.”
Een leuke link over fietsen met kinderen.          Kinderaanhangfiets

Het Tilburgse Fietsbeleid

“Een groot deel van de werknemers van de gemeente en ook van het college komt op de fiets naar het werk. Ook gaan wethouders veel op de fiets de stad in. Zo ben je makkelijk benaderbaar door de burgers. Zelf houd ik regelmatig fietsspreekuur, waarbij ik per fiets bij bewoners op bezoek ga om over problemen of kansen te praten.”Ook van het Tilburgse fietsbeleid, eigenlijk de portefeuille van collega-wethouder Roel Lauwerier, is wethouder Moorman aardig op de hoogte. “De fietsinfrastructuur is in Tilburg aardig op orde. De kwaliteit houden we in stand, ondanks de bezuinigingen Tilburg neemt ook steeds meer een regionale rol op zich, ook in overleg met de andere 5 grote Brabantse steden en de provincie. We willen in Tilburg per jaar 1 % groei van het fietsaandeel in het aantal verplaatsingen, een heldere ambitie. De promotie van het fietsen krijgt dan ook aandacht van de gemeente. En ook het elektrische fietsen, omdat dat ouderen langer actief op de fiets houdt en hun actieradius vergroot. Er zouden bijvoorbeeld meer oplaadpunten in het buitengebied moeten komen, bij café’s, restaurants en campings. In fietsenplannen via het bedrijfsleven is de belastingvrije voet te laag, om ook de aanschaf van elektrische fietsen mogelijk te maken. Dat is helaas landelijk beleid. Verder wordt in Tilburg momenteel de fietstunnel in Tilburg-West bij de Academielaan aangelegd richting het grote scholengebied net boven het spoor en in zuidelijke richting naar middelbare scholen, de HTS en de universiteit. Een interessante discussie blijft het voor fietsers doorwaadbare Pieter Vreedeplein, waar gelukkig nog geen echte aanrijdingen plaatsgevonden hebben. Verder wordt in de toekomst de fietsparkeercapaciteit bij het centraal station enorm uitgebreid, wat ook heel hard nodig is. Zo stimuleer je naast het fietsen ook nog eens het gebruik van het Openbaar Vervoer.”

[fbcomments]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.